Arch Echo - Arch Echo

Arch Echo - Arch Echo

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Nashville staat er natuurlijk om bekend dat het de grootste muziekstad van de Verenigde Staten is, misschien zelfs wel van de hele wereld! Doorgaans komen hier enkel country en pop artiesten vandaan maar blijkbaar ook metal acts. Arch Echo is een vijfkoppige band die niet kon kiezen tussen progressieve metal en jazz, dus besloten ze maar om beide genres te mixen. Het debuutalbum ‘Arch Echo’ was sinds mei al in de VS beschikbaar en nu ook in Europa, zodoende valt deze CD op mijn (digitale) deurmat voor een review.

Laat ik met de deur in huis vallen: dit is een van de beste debuut albums die ik in de afgelopen jaren voorbij heb horen komen! Het samenspel is simpelweg uitstekend, de liedjes zijn catchy en hebben een duidelijke kop en staart. De combinatie tussen jazz en progressieve metal klinkt heel natuurlijk en doet mij denken aan een mix tussen Snarky Puppy en Haken. Ook de naam Liquid Tension Experiment komt bij mij naar boven maar waar LTE vooral technisch gezien zeer indrukwekkende muziek maakten is Arch Echo minder bezig met complexiteit maar meer met goede liedjes. De instrumentbeheersing van de musici is indrukwekkend, voornamelijk gitarist Adam Rafowitzs, die schittert in een aantal fantastische solo’s, en drummer Richie Martinez, die echt wel hard aan het werk moest, maken veel indruk op mij en doen niet veel ten onder aan de eerder genoemde bands. Het geheel wordt goed samengebracht door de mix van Adam Bentley en de master van Ermin Hamidovic.

Het album is niet perfect, hier en daar hoor je nog dat de heren nog kunnen groeien in het schrijven van liedjes, zo is het nummer ‘Hip Dipper’ iets te chaotisch en onrustig, en past het einde van ‘Afterburger’ een beetje raar in het nummer. Het zijn maar kleine kanttekeningen op een verder uitstekende plaat! Fans van de eerdergenoemde bands kan ik zeker aanraden om het album even te beluisteren.