Alvenrad - Heer

Alvenrad - Heer

Label : Troll Music | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Enkele jaren geleden trok een Nederlandse band onze aandacht met het debuut ‘Habitat’ en de bijhorende videoclip voor ‘Woudakoestiek’. De bezetting bestond toen uit het duo Mark Kwint (z,g,fluit) en toetsentovenaar Jasper Strik. Hun eerste concert met drummer Ingmar Regeling en bassist Thijs Kwint vond plaats aan de vooravond van Prophecy Fest 2016. Sindsdien is de band uitgebreid tot een kwartet en in die hoedanigheid is ook ‘Heer’ opgenomen. Hoewel Alvenrad tot de folkloristische genootschappen van de Lage Landen behoort, bekleden zij een heel aparte plaats in deze niche. Een tendens om ook te stoeien met vintage keyboards, fluit en occasionele grunts gaf hen van in het begin een apart geluid. Zet Jethro Tull, Borknagar en Skyclad samen aan de bar en er komt een eigenwijs brouwsel uit.

Op dit tweede album – in de moerstaal gezongen en met teksten over zowel aardse als mythologische onderwerpen waarbij het Oud-IJslandse gedicht ‘Skímismál’ de ultieme inspiratiebron was – wordt nog meer de kaart van bevrijding en vintage adoratie getrokken, maar dat moeten we verklaren aan de hand van een paar voorbeelden. Het alom aanwezig gebruik van Hammond, mellotron en piano verraadt een verregaande affiniteit met Uriah Heep. Niet aan folkgenoten Heidevolk moeten we denken, maar eerder aan het occulte ‘Nacht En Ontij’ van Boudewijn De Groot (‘De Herder’ en de ludieke wijze waarop runen aangestipt worden in ‘Fallisch’). De eenheid met de natuur torent boven alles uit en vindt zijn culminatiepunt in het sensitieve ‘De Groene Tempel’, waarbij toch weer een wereldvreemd gevoel meester van je maakt (in positieve zin). Slechts in ‘De Raven Wodans’ gluurt black metal nog even om de hoek met enige screams, voor de rest is de zang klaar en op en top (oud) Nederlands. Als bonus kan je het heftigste nummer van de voorganger, ‘Foreest In Tweelicht’ nog even in een nieuwe versie beleven, in een productie van Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) in Studio E. Onder zijn bezielde leiding werd ‘Heer’ opgenomen. Wie overtuigd was dat folk metal in een beknottend keurslijf zit, mag nu meteen drie kwartier verplicht verdwijnen onder de hoofdtelefoon in de parallelle wereld van Alvenrad!