Airbound - Airbound

Airbound - Airbound

Label : Art Of Melody Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Met dit titelloze album presenteert het Italiaanse Airbound zich voor het eerst aan het grote publiek. De vijf heren hebben de productie ook, niet onverdienstelijk overigens, voor hun rekening genomen. Journey en Survivor worden als invloeden genomen, en dat hoor je ook wel terug in de tien tracks. De keyboards en piano nemen een prominente plek in de muziek van Airbound in.

Menig hartje van de AOR liefhebber zal wat sneller gaan kloppen van deze release. Opener ‘Have A Good Time’ en het hierna volgende ‘The Sun Tomorrow’ zetten het album vlot in gang. Al snel is duidelijk dat deze heren geen amateurs zijn, goed uitgewerkte arrangementen met kop en staart zijn aanwezig. Het derde nummer ‘Till The End’ (ook de single, voor zover dat nog bestaat?) is een track met een geweldig instrumentaal gedeelte, echt indrukwekkend, maar het legt ook de achilleshiel bloot van Airbound. En die staat achter de microfoon in de persoon van Tomás Borgogna. Zijn stemgeluid is denk ik niet voor iedereen weggelegd. Het is wat snerpend en knijperig op sommige momenten. Al lijkt dit gaandeweg minder te worden (of is het gewenning?). Een paar lessen Engelse uitspraak zouden echter zeker geen kwaad kunnen. Desalniettemin is en blijft dit een zeer goed debuut. Uitschieter is het wat stevigere ‘Runaway’, echt een klasse nummer. Het afsluitende ‘Seven Seas’ is wat meer ingetogen, maar ook hier weer mooie instrumentale gedeeltes. Gek genoeg ontbeert dit debuut dan wel weer een échte ballad.

Wat ik me nu wel afvraag: heeft het Italiaanse Frontiers Records, welke dit soort muziek in sneltreinvaart op de markt brengt, zitten slapen? Deze release is namelijk sterker dan menig bandje dat bij Frontiers onder contract staat. En dan is Airbound ook nog eens Italiaans. Ongelofelijk!