Acid Witch - Evil Sound Screamers

Acid Witch - Evil Sound Screamers

Label : Hells Headbangers | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Ik moet echt een keer naar Detroit heb ik besloten. Deze neerslachtige stad (waar o.a. succesvolle acts als Alice Cooper, Electric Six en Insane Clown Posse vandaan komen) is de thuisbasis van Acid Witch en het verbaast me dat een aantal bands die hier geboren is zo over dezelfde onderwerpen verhaalt. Bloed in de straten, gruwelijke Halloween avonden en inrichtingen voor de mentaal wat minder stabielen. Acid Witch doet hier gerust een schepje bovenop met 'Evil Sound Screamers', hun derde album.

Stel je voor dat je net door de met gemuteerde mensen gevulde, brandende voorwijken van de stad bent gerend en eindelijk een rustiger gedeelte betreedt, waar ook wat meer gebouwen nog overeind staan. Het is koud en donker, door de sluimerbewolking schijnt een heldere maan en hier en daar voor de veranda's branden wat vuurkorven en staan kwaadaardig grijnzende pompoenen. Voorzichtig klop je aan bij één van de huizen, de deur schuift open met een luide piep en voor je het weet sta je binnen in de duisternis en gebeuren er hele enge dingen met je. Oh ja, je weet niet meer zeker of je LSD hebt genomen of niet.

Dat is ongeveer het gevoel dat ik krijg bij het beluisteren van dit album. Het is een vrij krachtige plaat met nummers die stevig doorpakken en eigenlijk een heleboel stijlen door elkaar laten horen. Heavy, thrash, doom. Acid Witch heeft wel zijn eigen geluid dat op dit album enigszins wordt overheerst door de horror-achtige synthesizers/orgel. Dat valt de eerste keer dat je het luistert enorm op, maar na meerdere keren smelt het samen met de rest van de muziek en komen de lekkere riffs, de frisse solo's en het goede en gevariëerde gebruik van de stem prima tot hun recht. Ik vind ook een aantal van de gesproken stukjes geniaal, omdat op een hele droge, serieuze manier de spot wordt gedreven met bepaalde zaken.

Dit is muziek waarbij je tijdens het luisteren denkt dat je de hele wereld aankan, zin krijgt om bier te drinken en je encyclopedie over seriemoordenaars weer eens uit de kast te trekken.