10 Years - (How To Live) As Ghosts

10 Years - (How To Live) As Ghosts

Label : Mascot Records | Archiveer onder alternative / pop

Vera : In de VS ziet men alles graag groots. Zo lezen we over de band 10 Years dat ze sinds hun oprichting in 1999 al zeven albums uitgebracht hebben, getoerd met kanjers als Korn, Linkin Park en Deftones en platen opgenomen met gerenommeerde producers die ook met Alice In Chains, Pearl Jam en 3 Doors Down gewerkt hebben, resp. Rick Parashar en Howard Benson. En dat alles voor een band waar we nog nooit van gehoord hebben?

Ze zijn een poosje uit de schijnwerpers geweest toen twee leden voor onbepaalde tijd een pauze namen. Vorig album ‘From Birth To Burial’ werd door zanger Jesse Hasek zelfs als een zwanenzang gezien. Maar gitarist/drummer Brian Vodinh en gitarist Matt Wantland kwamen terug en het oude vuur laaide terug op, met dit achtste wapenfeit ‘(How To Live) As Ghosts’ als verfrissend resultaat. Gingen vorige albums de donkere kant uit, dan heeft de nieuwe een optimistische toon. De band werkte met producer Nick Raskulinecz (Alice In Chains, Foo Fighters, Deftones) en liet zich aardig de les spellen om één en ander anders aan te pakken. Minder orkestratie en gedubbelde, bombastische zanglijnen bijvoorbeeld, zodat het geheel wat menselijker en oprecht overkomt.

Het is een typisch Amerikaans product: fijne, catchy refreinen, gitaarwerk dat door The Edge (U2) beïnvloed is (luister naar ‘Vampires’ en ‘Lucky You’), een emotionele zanger (volgens eigen zeggen beïnvloed door Keenan van Tool) die uit het leven gegrepen teksten meegeeft en zware gitaren zonder al te heavy te zijn. Het luistert lekker weg, maar toch komt het allemaal vrij gepolijst over. Luistertips zijn het semititelnummer ‘Ghosts’ en ‘Phantoms’. Mogelijk voor fans van 3 Doors Down en Alter Bridge (vanwege een snuifje grunge her en der).