Stälker - Shadow Of The Sword

Stälker - Shadow Of The Sword

Label : Napalm Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Een naam die ik de afgelopen tijd vaker voor bij heb zien komen in het undergroundcircuit is Stälker. De muziek van de uit New Zeeland-afkomstige trio rondom ex-Razorwyre leden had ik echter nog niet gehoord. Onlangs verscheen het debuut, ‘Shadow Of The Sword’, die door één van de grote jongens, namelijk Napalm Records verschijnt. En na het horen van deze plaat vind ik het toch enigszins jammer dat ik de band niet eerder een kans heb gegeven. Niet dat er iets wereldschokkends gaande is, maar dit klinkt toch wel allemaal verdomd lekker.

Stäkler speelt snelle, zwartgallige old-school 80s speed/thrash metal met duidelijke invloeden van band zoals oeroude Possessed, Razor, Exodus, Exciter, Kreator, Iron Angel, Living Death, Violent Force en consoorten. Voor meer recente vergelijking moet u denken aan bands zoals Evil Invaders, Ranger, Vulture, Obsessör en vooral het Zweedse variant van het genre en bands zoals Vornth, Antichrist en Armory en co. Originaliteit en vernieuwing is dus ver te zoeken, en de band heeft totaal geen eigen gezicht. Maar verdomme, de heren hebben het kunstje toch wel erg goed onder de knie en zijn met een stel pure metal tracks gekomen die de nekspieren van begin tot eind genadeloos aan het werk zetten. ‘Shadow Of The Sword’ is dan ook een orgie van scherpe, pakkende riffs en maniakale zang die klinkt als een combinatie van Schmier (Destruction), Mille (Kreator) ten tijde van ‘Endless Pain’ en Dirk Schröder (Iron Angel), en vooral een jonge Paul Baloff. Kortom; pure nostalgie. De plaat heeft daarnaast een passende productie meegekregen en klinkt lekker ouderwets, waardoor het gevoel van nostalgie alleen maar wordt versterkt.

Alles bij elkaar is dit één brok pure metal waar je als fan van het genre goed mee uit de voeten kan. Alleen mis ik hier die echte uitschieters. Ondanks het feit dat de songs voldoende afwisseling bevatten, is de tempo over algemeen hoog en vrij constant, waardoor de nummers niet snel een blijvende indruk maken. Als je dat, net zoals ik, voor lief neemt, heb je gewoon een lekker old-school speed/thrasher in handen. Naast de negen eigen composities krijgen we een goede uitvoering van Death’s ‘Evil Dead’, die opvallend goed bij de rest van het materiaal past. Fans van het genre hebben er in ieder geval een leuke band/plaat bij.