Reveal - Timeline

Reveal - Timeline

Label : FC Metal Recordings | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Reveal is een nieuwe band rondom Spaanse gitarist Tino Hevia, die de meeste power metal fans misschien kennen van Darksun en Nörthwind. De meeste muzikanten die meedoen aan Reveal zijn ook Hevia’s Darksun-maatjes, aangevuld met Zweedse vocalist/YouTuber Rob Lundgren.

Power metal zit schijnbaar in Hevia’s bloed, want ook met Reveal begeeft de man zich op (typisch Europese) power metal wegen. Reveal is echter een stuk zwaarder en minder folk/fantasy-geïnspireerd dan de man’s voorgaande bands, en bovendien iets moderner. Om je een voorstelling te kunnen maken van wat je ongeveer te wachten staat kun je denken aan een combinatie van bands zoals Labyrinth, The Dogma, Edguy, Blind Guardian en consoorten, met een vleugje prog. ‘Timeline’ is dan ook een erg gevarieerd album geworden, en alhoewel men niks vernieuwends of wereldschokkends ten gehore brengt, heeft dit alles wat een kwaliteitsproduct in dit genre moet hebben.

Tegen verwachting in is Reveal’s muziek niet echt gitaargericht. Begrijp men niet verkeerd, want zowel Heiva zelf als David Figuer komen met sterk soleerwerk, maar wachten netjes op hun beurt en timmeren niet elk gaatje dicht met een solo of een gitaargil. Het riffs-werk is echter vrij basisch en spelen over algemeen “slechts” een ondersteunende rol. Daarentegen heeft vooral Lundgren hier veel ruimte gekregen, en ik moe zeggen dat de man prima werk heeft geleverd. Hij heeft niet alleen een mooie stem, maar heeft ook de kracht en charisma die een heavy metal zanger moet hebben en klinkt, gelukkig, niet zo zoetsappig en “verwijfd” als de meeste power metal vocalisten. Zijn zanglijnen zijn dan ook erg pakkend en weten, net zoals de muziek, regelmatig de juiste snaar te raken. Luister wat dat betreft alleen al naar de prachtige ‘Dark Angels’; een power metal ballades die voor de verandering niet geskipt mag worden. De rest van de tracks zijn echter even sterk, en al gaat mijn voorkeur uit naar de snellere stukken, zijn alle songs sterke compositie, elk met haar eigen hoogtepunten. Alhoewel de nummers vele details bevatten die zich misschien niet meteen openbaren, heeft Hevia er voor gewaakt om (in tegenstelling tot vele collegae) niet te overdrijven en houdt de boel “overzichtelijk”. Daardoor hebben de nummers direct impact en wordt de aandacht over algemeen goed vastgehouden. Bovendien bestaat deze band uit uitstekende muzikanten en men laat ook op instrumentaal niveau weinig ruimte voor discussie.

Marcos Rodríguez (Rage) heeft de plaat voorzien van een sterke, heldere en goed-gebalanceerde productie, waardoor het geheel goed tot haar recht komt, en de details niet in he geheel verzuipen. Oh ja, de beste man speelt ook een solo op het nummer ‘300’, en neemt op de bonus-versie van de song ‘Blood And Sand’ ook de zang voor zijn rekening. De reguliere versie van het nummer laat al duidelijke invloeden van Blind Guardian horen (overigens speelt Guardian-gitarist Marcus Siepen hier ook een solo op), maar pas met Rodríguez’s zang, die als twee druppels water op Hansi Kürsch lijkt, valt het op hoe zeer deze song door Blind Guardian is geïnspireerd. Naast Siepen en Rodríguez komt trouwens ook gitarist Tom Nauman (Primal Fear/Sinner) als gast voorbij op het nummer ‘Wou Will Rise?’. Zeker leuk, maar ook zonder deze gastenbijdrages is ‘Timeline’ een sterk en zeer geslaagd debuut, die fans van progressieve power metal absoluut zal aanspreken. Hopelijk gaan wij hier in de toekomst meer van horen.