Nordheim - RapThor

Nordheim - RapThor

Label : Eigen beheer | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : In 2010 debuteerde het Canadese Nordheim verdienstelijk met ’Lost In The North’, in 2013 gevolgd door ‘Refill’. Intussen heeft men een sterke live (en drink)reputatie opgebouwd, waarbij elk concert van de olijke pagan metal band op een feestje uitdraait. De band windt er dan ook geen doekjes om en stelt simpel: hoe meer bier hoe meer vreugde. Songs als ‘I Wish You Were Beer’ en ‘Boobs And Bacon’ zijn dan ook huppelende drinkliederen à la Alestorm en Korpiklaani.

Maar er is meer. De band stelt zelf dat dit hun hardste album is en dat merken we al vlug aan de voortvarende opener ‘Troll Riding A Raptor’. De basis van de songs is duidelijk black metal, zowel instrumentaal als vocaal met de schreeuwerige stem van gitarist Warraxe die me nog het meeste aan Ensiferum’s Petri Lindroos doet denken. Als tegenwicht zijn er ook lage grunts en bijna in elke song ook kloeke heidense cleane samenzang. Er wordt op hoog niveau gemusiceerd, terwijl men de toegankelijkheid niet uit het oog verliest. De inzet van de plaat is nog steeds opzwepend vertier, maar de overvloed aan melodieuze gitaarsolo’s heeft zich naar een hoger niveau ontwikkeld. Daarom bevalt dit album me beter dan het debuut. In feite is ‘I Wish You Were Beer’ het enige olijke deuntje zonder inhoud, mikkende op de feestende massa, verder valt er wel wat diepgang in het musiceren te ontdekken. Niet dat Nordheim nu met mythologische sagen gaat komen aandraven, maar bijvoorbeeld de tien minuten lange afsluiter ‘Dragonthorn’ is een boeiende pagan hymne waarin heel veel gebeurd. Een band in volle ontwikkeling dus en dat stellen we graag vast. Wie fan is van Ensiferum of Finntroll, moet zeker ook Nordheim checken!