Iron Savior - Reforged – Riding On Fire

Iron Savior - Reforged – Riding On Fire

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De oplettende metalhead weet dat de herboren Noise Records de laatste tijd bezig is om een groot deel van hun catalogus opnieuw uit te brengen. Of de albums van de in Hamburg-gevestigde Iron Savior, die haar eerste vijf albums bij Noise heeft uitgebracht, nog aan de beurt komen weet ik niet. In ieder geval zegt de band die albums, die allang niet of erg moeilijk te verkrijgen zijn, om juridische redenen niet opnieuw te mogen uitbrengen. En als er van Noise haar kant ook geen geruchten zijn, denk ik niet dat er een re-issue series van Piet Sielck en co. zit aan te komen. Wel is de band vrij om songs van die platen als opnieuw-opgenomen versies uit te brengen. Die kans heeft men dan ook gegrepen en komt deze maand met een dubbelaar bestaande uit negentien heropgenomen nummers van de eerste vijf albums. Gelukkig hebben we hier geen rare fratsen en zijn de nummers volledig in hun waarde gelaten. Uiteraard hebben we hier wel het gitaargeluid die Sielck in de laatste jaren hanteert en is het geheel voorzien van een vettere productie.

Het titelloze debuut uit 1997 blijft voor mij een mijlpaal op gebied van power metal, en blijft ongeëvenaard. Die plaat is met zes nummers vertegenwoordigd op ‘Reforged – Riding On Fire’. En eerlijk gezegd spreken deze mij minder aan dan de originele versies. De magie van dat album is geenszins terug te horen in de nieuwe opnames, en vooral de nieuwe vorm van het magnifieke ‘Atlantis Falling’ is eerder een verslechtering. Jammer. Ook is het raar om het nummer ‘For The World’ met alleen Sielck op zang te horen. Op de oorspronkelijke versie deden namelijk Kai Hansen (die destijds zelf deel uitmaakte van de band) en Blind Guardian’s Hansi Kürsch ook mee. Maar okay.

De overige dertien songs zijn er echter wel op vooruit gegaan. Vooral de songs van de tweede LP, ‘Unification’ (1999), klinken vele malen sterker en spontaner dan de originele versies. ‘Unification’ heb ik zelf een van de zwakkere albums van de band gevonden, maar de drie tracks van dat album (‘Prisoner Of The Void’, ‘Mind Over Matter’ en ‘Eye To Eye’) zijn in hun huidige vorm hoorbaar van een hoger kaliber. Wat mij betreft hadden ze die plaat in haar totaliteit opnieuw mogen opnemen. Maar ook de zeven van de elf nummers van ‘Condition Red’ (2002), die ik in eerste instantie al sterk vond, klinken in hun huidige vorm nog sterker. De ‘Battering Ram’ en ‘Dark Assault’ platen zijn respectievelijk met twee en één song vertegenwoordigd, en ook die nummers komen in hun huidige vorm beter tot hun recht.

Alles bij elkaar is ‘Reforged – Riding On Fire’ een mooie verzamelaar, die de eerste helft van de band’s carrière aardig in kaart brengt. Fans van stevige, Duitse, power metal die de band nog niet (goed) kennen hebben nu de kans om zich bij te scholen. Ook diegene die de oude platen al in huis hebben kunnen deze verzamelaar, om de bovengenoemde redenen, gerust in huis halen. Tot slot is dit ook een keihard bewijs van het feit dat Iron Savior één van de beste power metal bands allertijden is, en dat de muziek jaren later nog niets aan kracht heeft ingeboet. Na het horen van deze compilatie hoop ik toch echt dat men ‘Unification’ compleet opnieuw gaat opnemen, maar hoop daarnaast ook dat Noise die platen gewoon opnieuw uitbrengt. Zo, en nu nogmaals genieten van 90 minuten pure heavy/power metal.

Meer informatie