Disorder - Fuego Negro

Disorder - Fuego Negro

Label : Morbid Skull | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Dat ze daar in Zuid- en Centraal-Amerika gespecialiseerd zijn in de extremere vormen van metal is uiteraard geen geheim. Ook de uit El Salvador-afkomstige herrie-duo Disorder heeft met een reeks releases, waaronder twee langspelers, bewezen het kunstje meester te zijn. In het voorjaar is de derde langspeler, ‘Fuego Negro’, van de heren verschenen, die onlangs ons hoofdkwartier heeft bereikt.

Op deze plaat gaat de duo op dezelfde lijn verder als op hun voorgaande releases. De heren laten er geen misverstanden over en gaan vanaf de eerste seconde als bezetenen tekeer met ouderwetse, typisch Latijns-Amerikaanse, zwartgallige thrash en death metal. Denk maar aan Latijns-Amerikaanse bands zoals (oude) Volcano, Holocausto, Anal Vomit, Dekapitated, maar ook bands zoals het Zweedse Mordant en talloze soortgelijke agressievelingen, en u weet in welke richting u het moet zoeken. Van originaliteit en vernieuwing is hier dus totaal geen sprake, maar verdomme, dit is wel een lekkere brok pure agressie. De nummers zitten bomvol pakkende riffs en solo’s, blastbeats en hoogst opgefokte vocalen, waardoor de nekspieren automatisch aan het werk gaan. Wat meteen opvalt is dat men op gebied van songwriting en techniek hoorbaar vooruitgang heeft geboekt. Daarnaast is men nóg agressiever en ouderwetser te werk gegaan als voorheen. In nog geen halfuur tijd raast men door zeven songs en een rustpuntje wordt je geen moment gegund. De plaat heeft een goede, en vooral passende productie meegekregen, waardoor het geheel goed tot haar recht komt en de juiste impact heeft.

Mijn enige “probleem” met het album is het gebrek aan afwisseling, waardoor de nummers moeilijk uit elkaar te houden zijn, en daardoor niet snel een blijvende indruk maken. Maar goed, dat is iets waar vele bands in dit genre aan “lijden”, en dat verandert niks aan het feit dat ‘Fuego Negro’ een goede plaat in haar soort is. Dus als je van ouderwetse, compromisloze (typisch Latijns-Amerikaanse) en agressieve thrash/death metal houdt zit je bij deze band goed. Wees er echter snel bij, want deze release is gelimiteerd tot 666 stuks.