Wait Hell In Pain - Wrong Desire

Wait Hell In Pain - Wrong Desire

Label : Revalve Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : #MeToo. Deze korte hashtag lijkt een ware revolutie te ontketenen onder vrouwen die een boekje open doen over ervaringen met nafluiten, betasting, aanranding of zelfs verkrachting. Op Facebook heb ik zelfs meerdere discussies langs zien komen over vrouwen die zich op metal concerten niet meer veilig voelen omdat sommige mannen zichzelf in het gedrang toe schijnen te staan om stiekem in achterwerken of borsten te knijpen. Toen deze uitbarsting van protest net begon was de Italiaanse band Wait Hell In Pain al een tijd bezig met het schrijven en opnemen van de nummers van ‘Wrong Desire’, een album wat thematisch naadloos op deze discussie aansluit.

Wait Hell In Pain is een band uit Italië en dit is hun eerste album. Muzikaal ligt dit album in de richting van bands als Evergrey of Triosphere, progressief getinte heavy metal, gevoelig en toch lekker stevig. Het gaat wat ver om te zeggen dat Wait Hell In Pain van hetzelfde kaliber is als Evergrey, maar de muziek van gitarist Stefano Prejano, drummer Stefano Rossi, bassist Alfonso en toetsenist Marco is zeker goed te pruimen! Centraal in de muziek staat zangeres Kate Sale, die met haar klare stem de nummers mooi in weet te vullen en een stuk emotie in de muziek giet. Het hele album luistert uitstekend weg, maar toch zijn er een aantal nummers die er muzikaal wel uitschieten. Dat zijn onder andere het tegendraadse ‘Castaway’, videoclip single ‘Lost In Silence’ en de dromerige afsluiter ‘New Moon’. Maar zoals bij alle verhalende albums geeft geheel luisteren een betere luisterervaring dan losse nummers shoppen. Het hele album kent namelijk een goede spanningsopbouw en dat is ongetwijfeld een van de krachtigste punten van de plaat. Kate kruipt in de huid van het fictieve karakter May en neemt je mee door haar leven wat getormenteerd wordt door een persoon die dichtbij haar staat, en alle gedachten en gevoelens die daarbij horen. Een zwaar en gewaagd onderwerp, en dat is een gok geweest die goed heeft uitgepakt voor ‘Wrong Desire’. Het album sluit trouwens af met een cover van een dance DJ, ‘She Wolf’ van David Guetta.

De slotconclusie luidt dat dit album een aanrader is voor een breed publiek in de wat minder extreme metalhoeken. Prima klinkende progressieve metal met een ontzettend actueel thema. En trouwens, mocht je op je volgende concert zo’n billenknijper betrappen, doe de hele (metal)wereld een plezier en spreek die klootzak even aan op zijn zielige gedrag.