Vardan - Archive Of Failures Part 1-3

Vardan - Archive Of Failures Part 1-3

Label : Moribund Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Voor atmosferische black metal moet je dezer dagen bij Vardan zijn: deze Italiaanse éénmansband brengt op dit ogenblik tegelijkertijd z’n vijfentwintigste, zesentwintigste én zevenentwintigste langspeler uit. In januari komen daar nog nummers 28, 29 en 30 bij. Tja, begin er maar aan! ‘Nostalgia - Archive Of Failures 1, 2 en 3 zijn in feite 3 afzonderlijke albums, maar worden ook gezamenlijk uitgebracht als 3 cd box set in een aangepaste houten doos met een hoop extraatjes.

Vardan speelt depressieve black metal in het straatje van Nyctophilia, Vinterforest en andere treurwilgen. Op ‘Nostalgia - Archive of Failures Part 1’ worden we verwelkomt door een tergend trage intro die een voorbode blijkt voor wat komen moet: vier melancholische black metal songs met lang uitgesponnen melodieën in eindeloze geluidsgolven. Afsluiter ‘Part IV’ begint veelbelovend en doet de oude rauwe black metal van begin jaren negentig herleven waarna ook deze song langzaam wegdeemstert in een slepende aaneenschakeling van steeds terugkerende klanken en neerslachtig getreuzel.

‘Nostalgia - Archive of Failures’ Part 2 en 3 zijn met nummers van 18 tot 22 minuten nog imposanter, maar ook moeilijker om je gedachten erbij te houden. Er zijn genoeg momenten waarin de muzikale vaardigheden van Vardan onmiskenbaar zijn en er zitten zeker goede ideeën in, maar het zou beter zijn om deze ideeën te verwerken in kortere herkenbare songs. Waarschijnlijk is mijn eigen onwetendheid en onervarenheid binnen dit genre het grootste obstakel, maar dan nog, meer dan twee uren muziek afleveren in negen tracks met een gemiddelde duur van dertien en een halve minuut is te veel van het goede. Ik heb hierdoor eindeloos respect gekregen voor geduldige mensen!

Meer informatie