Vandale - KanNieBale

Vandale - KanNieBale

Label : Into The Limelight Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het allereerste concert waar ik als jonge tiener naar toe ging was er één van Picture in Etten-Leur in het jaar 1981, toen ze hun tweede album ‘Heavy Metal Ears’ aan het promoten waren. Het voorprogramma op die avond was Vandale, die juist hun schitterende debuutplaat ‘Schandale’ hadden uitgebracht. Beide bands wisten op die avond een onuitwisbare indruk op me achter te laten en zowel Vandale als Picture behoorden vanaf die show tot mijn favoriete Nederlandse bands. In 1982 bracht Vandale nog opvolger ‘Stale Verhale’ uit, maar de geplande derde langspeler ‘Fatale Ideale’ zou nooit het levenslicht zien. In 2009 werd nog een EP getiteld ‘Bam!’ uitgebracht, die nu dan uiteindelijk gevolgd wordt door de derde full-length plaat ‘KanNieBale’. Vandale was en is natuurlijk vooral bekend door het feit dat men Nederlandstalige hardrock maakte, maar dat heb ik absoluut nooit als storend ervaren.

Op ‘KanNieBale’ zijn oudgedienden Bert van Klaveren (zang) en Eddy Bopp (gitaar) nog van de partij en zij worden bijgestaan door bassist Anton Masius, drummer Eddie Claessens en gitarist Freek Bos. In mijn beleving is deze derde plaat iets melodieuzer van aard dan de twee eerste releases, maar dat wil niet zeggen dat hij minder goed is. Nummers zoals ‘Perfecte Dag’, ‘Vecht’, ‘Ze Weet Wel Wat Ze Wil’ en de single ‘Pa’ doen de herinneringen aan lang vervlogen tijden weer aanwakkeren en bewijzen dat een band als Vandale anno 2017 nog steeds bestaansrecht heeft. Sterker nog, ze waren en zijn nog steeds uniek in hun muzikale benadering en daar moet je diep respect voor hebben. Natuurlijk is hier niet echt een groot publiek voor, maar ‘KanNieBale’ is gewoonweg een prima Vandale plaat geworden die nu hopelijk eindelijk voor de welverdiende erkenning gaat zorgen!