Starsoup - Castles Of Sand

Starsoup - Castles Of Sand

Label : Metalism Recs | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : Zodra je deze plaat gaat luisteren, valt wel op dat de zanger geen ‘native speaker’ is maar behalve dat heeft de plaat een erg westers gehalte en is het door de mix van folk, progmetal en rock het resultaat van een band die je zou plaatsen in Engeland of Scandinavië. Tot mijn grote verbazing komt de band uit Moskou. Nou ja band. Het is vooral het resultaat van zanger en gitarist Alexey Markov die ook bekendheid geniet als voorman van de band Distant Sun.

Deze plaat is de opvolger van het debuut ‘Bazaar of Wonders’ dat in 2013 verscheen. Muzikaal is het een bijzondere en fijne plaat. Behalve de mix van eerder genoemde stijlen zie je dat de nummers onderling lekker variëren maar wel duidelijk van dezelfde schrijver zijn. De rustige ballad, het folknummer, de harde powermetal maar ook de filmische rock. Het staat allemaal stevig en solide en elk nummer komt volkomen tot zijn recht. De eenheid mag grotendeels toegeschreven worden aan de mooie stem van zanger Alexey die zijn stempel sterk drukt op de plaat. Op enkele korte momenten na zijn de zangpartijen bijzonder sterk. De enige opmerking die ik zou kunnen maken is dat het opvallend is dat in een Iers Folk lied iemand hoor zingen met een accent dat afkomstig is van iemand met roots in het vasteland. Maar dat is vooral onbekendheid, dat kun je geen minpunt noemen.

De productie van de plaat is heel behoorlijk te noemen, de instrumenten klinken soms wat ingetogen maar dat maakt het tegelijkertijd mogelijk om heel veel details naar voren te brengen. En daar scoort deze plaat punten mee. Wat dan steevast blijft na het beluisteren is de wens naar meer.