Spock's Beard - Snow Live

Spock's Beard - Snow Live

Label : Metal Blade | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : In 2002 verscheen het concept-album ‘Snow’ van de Amerikaanse progressieve rock-formatie Spock’s Beard en die plaat wordt nog altijd (terecht) gezien als één van de klassiekers binnen het genre. Kort daarna verliet bandleider en belangrijkste songwriter Neal Morse de band om zich aan een solocarrière te gaan wijden met de Neal Morse Band. Hierdoor kreeg ‘Snow’ helaas niet de aandacht, die het op basis van het prachtige songmateriaal zeker verdiende.

Geheel onverwacht werd er aangekondigd dat Spock’s Beard in 2016 een tweetal shows zou doen, waarin ‘Snow’ integraal gespeeld zou gaan worden en, wellicht nog belangrijker, waarbij ook Neal Morse en Nick D’Virgilio van de partij zouden zijn. Deze twee shows vonden plaats op Night Of The Prog in Duitsland en op Morsefest in Amerika. Die laatstgenoemde show is op video vastgelegd en wordt nu onder de titel ‘Snow Live’ in een bijzonder fraai vormgegeven 2-CD/2-DVD box uitgebracht.

Zoals gezegd was ‘Snow’ als studio-plaat al een prima album, maar wat de heren op dit optreden lieten zien en horen is nog wel een stukje beter. De band stond zeer ontspannen op het podium en de magie van weleer was helemaal terug. Een en ander is zeer fraai in beeld gebracht en ook geluidstechnisch hebben we absoluut niets te klagen. Naast het integrale optreden zijn er ook nog wat extra’s op de DVDs te vinden zoals een interessante “behind the scenes”-sessie. Op basis van wat ik op deze ‘Snow Live’ heb gehoord en gezien hoop ik dat dit geen eenmalige reünie is geweest, want dit smaakt absoluut naar meer!