Black Capricorn - Omega

Black Capricorn - Omega

Label : Stone Stallion Rex | Archiveer onder doom metal

Release type: LP

Vera : Black Capricorn is toe aan het vierde album ‘Omega’ en dat is een schier eindeloze parade van zinderende doom riffs, occulte sferen, rituele samenzang en vintage gitaarsolo’s geworden. Het trio met familiale banden uit Sardinië heeft in kennerskringen al wel wat naam opgebouwd en deelde o.a. het podium met Lord Vicar en Conan, maar sinds 2012 waren ze ook te zien op menig festival.

Het kerntrio heeft sinds 2013 een tweede gitarist voor live optredens, gastmuzikanten voegen ook soms wat cello en viool toe (‘Black Capricorn Seal’) en sopraanzangeres Ilaria Falchi laat haar nachtegaalzang galmen doorheen ‘The Man Who Dared’. ‘Omega’ duurt anderhalf uur en wordt gespreid over twee vinylalbums. Zo wordt het begin november uitgebracht, een CD volgt op latere datum. Dit is echt voer voor bezoekers van Desert Fest. Een licht psychedelische toets wordt aan de zware doomcomposities toegevoegd als kers op de taart, maar voor ondergetekende geldt na afloop toch ‘trop is trop’. Wanneer je de clip voor ‘Evil Horde Of Lucifer’ bekijkt, merk je dat men degelijk is, maar weinig avontuurlijk. Occulte rituelen en een obscure sfeer scheppen lukt nog wel, maar de aandacht constant vasthouden is een ander paar mouwen. De gastmuzikanten zijn in die optiek een puike toevoeging, want sommige stukken van lange composities worden eerder langdradig. Een album met aan aantal fijne momenten dus, maar een beetje wieden tussen de wildgroei had er een interessantere (en compactere) release van gemaakt.