Santa Cruz - Bad Blood Rising

Santa Cruz - Bad Blood Rising

Label : CMM | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Het Finse Santa Cruz timmert nu zo’n tien jaar aan de weg. De vorige twee albums waren kwalitatief al meer dan in orde en de vraag of in het geval van ‘Bad Blood Rising’ drie keer scheepsrecht is, kan volmondig met “ja” geantwoord worden. De sound en het materiaal kan gezocht worden in de goede Skid Row hoek, maar het valt ook te vergelijken met landgenoten Reckless Love, alleen Santa Cruz pakt het geheel wat ruiger aan.

‘Young Blood Rising’ maakt de intenties meteen duidelijk: niet lullen, maar knallen met een heleboel brutaliteit en attitude. De solo’s piepen daar waar het hoort en de drums knallen daar waar dit moet. Zanger Johnny (binnen de eigen familie ook wel bekend als Joonas Parkkonen) heeft de juiste ruige strot. Hun songmateriaal is ook sterk te noemen, en vooral tekstueel is ‘River Phoenix’ origineel gevonden en iets commerciëler qua sound. Het ballad-achtige ‘Breathe’ is wel erg gestoeld op ‘Patience’ van die andere zelfbenoemde bad boys of rock & roll Guns N’ Roses, inclusief gefluit. Gelukkig pikt de band met ‘Voice Of The New Generation’ en ‘Back From The Dead’ de sterke lijn weer op. ‘Bad Habits Die Hard’ is wat meer mid tempo, maar één van de sterkste tracks op het album. Eigenlijk zit hier alles in waar Santa Cruz voor staat; sterke song en arrangementen, heerlijk solootje en de gangvocals (die live zo lekker meegebruld kunnen worden!). ‘Pure Fuckin’ Adrenalin’ is het snelste nummer, strak en heavy. Een goede single-kandidaat is ‘Get Me Out Of California’, een mooi opgebouwde ballad met wat strijkertjes erover heen. De afsluiter is een soort reprise van het nummer ‘River Phoenix’.

Santa Cruz levert zijn sterkste album af, jammer dat de band op zijn komende tour alleen Scandinavië, Engeland en Duitsland op de agenda heeft staan. Of zal ik toch.