Overhaul - Notes By An Unstable Muser

Overhaul - Notes By An Unstable Muser

Label : Freya Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Deze plaat heeft mij heel wat figuurlijke hoofdpijn opgeleverd, niet omdat de plaat zo slecht is maar omdat ik deze héél graag goed wilde vinden maar het er gewoon niet helemaal uitkwam. De Nederlandse band Overhaul is een van de nieuwste spelers in het progressieve metal genre, en dan ook nog eens de hoek die ik het gaafste vind. In 2014 kwam het eerste werk van ze uit in de vorm van een EP met de naam ‘Daybreak’, hierop was nog te horen dat de band geïnspireerd werd door bands zoals Dream Theater. Nieuwe nummers werden geschreven, kregen een ander geluid, meer in de richting van het recentere werk van Leprous, en resulteerde uiteindelijk in het album ‘Notes By An Unstable Muser’ die dit jaar uit komt via Freya Records.

Het moge duidelijk zijn dat de band dus hard op zoek is naar een eigen geluid en daar slagen zij ten dele zeker in. Vergeleken met het vorige werk is deze plaat véél beter, de nieuwe sound past beter bij de band dan het Dream Theater geluid. Hoewel Overhaul zeker geen slecht album uitbrengt, overtuigt het mij ook niet geheel en dat heeft te maken met een aantal zaken. Laten we beginnen bij de productie die, over het algemeen, eigenlijk best goed is, toch mis ik hier pit in de drums en wat dynamiek in het album, als het knalt wil ik ook dat het uit mijn speakers knalt! Je mist hierdoor wat beleving en voelt het vrij onbevredigend. Ook denk ik dat zanger Samuel de Vries een zangcoach in dienst moet nemen, niet omdat hij niet kan zingen maar om te kijken hoe hij zijn stem het beste kan gebruiken. Zo zingt hij af en toe in een iets te laag register, mis ik wat emotie in zijn zang en mag er nog wat bijgeschaafd worden aan de uitspraak (zo wordt ‘the’ uitgesproken als ‘de’). Ik denk oprecht dat dit een van de dingen is die de band echt naar een hoger niveau kan gaan brengen. Overigens is het instrumentaal wel allemaal goed gespeeld, lastige ritmes en gitaar partijen worden strak gespeeld, en slecht bij vlagen denk ik te horen dat de band het lastig heeft, chapeau dus voor gitarist Richard Sluijk, drummer Sander van den Broek en bassist Gielian Meessen. Keyboard speler Glenn Bergmans krijgt ook een compliment maar voornamelijk voor zijn sound, dit geeft de muziek vaak net dat extra duwtje in de rug die het nodig heeft. Als laatste dan de songwriting, de basis van de liedjes is goed maar het haalt nog niet het niveau van andere bands in het genre, bij vlagen lijkt het héél erg op wat Leprous tegenwoordig doet maar dan wat minder sterk, zeker met de pakkende zanglijnen zijn de mannen van Leprous beter.

Met liedjes als ‘Aeons & Life’ laat de band zien echt wel de potentie te hebben om uit te groeien tot een topper in het genre. Ik denk dat het voor de band belangrijk is om kilometers te maken, veel (samen) spelen en liedjes schrijven, wie weet waar ze dan over een aantal jaren staan. Met ‘Notes Of an Unstable Muser’ levert Overhaul een prima plaat af en laten de heren zien dat ze een band zijn om een oogje op te houden.