Nordic Giants - Amplify Human Vibration

Nordic Giants - Amplify Human Vibration

Label : KScope | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Nordic Giants is een band uit Engeland en spelen instrumentale post-rock. De heren doen echter iets vrij unieks, ze hebben een soundtrack geschreven voor een documentaire die zij maken over positivisme! Ze waren het zat om elke dag negatieve berichten te lezen dus besloot de groep om zich te richten op een positieve boodschap aan de wereld. Een behoorlijke onderneming en vrij ambitieus, maar het idee spreekt me wel aan. In deze review zal ik mij enkel richten op de soundtrack die dezelfde naam draagt als de documentaire, ’Amplify Human Vibration’.

Mensen die mij kennen weten dat ik niet zo’n fan ben van instrumentale rock/metal en eigenlijk ook niet van post-rock, dus zegt het denk ik heel wat dat ik de plaat eigenlijk best goed vind. De muziek is ontzettend dromerig en is het echt muziek om naar te luisteren. Naast het zwevende geluid worden er ook, stukken uit de documentaire (neem ik aan) in de muziek verwerkt, zo wordt er op elk nummer redelijk veel gepraat in de vorm van een speech. De inspirerende teksten dragen in positieve zin bij aan het album, en werkt zeker goed omdat de muziek tijdens deze delen erg ondersteunend is, maar het wordt af en toe net iets te vaak gedaan. De productie is uitstekend, de muzikanten spelen foutloos, en de nummers zijn wat langdradig maar dit stoort niet heel erg. Zelf had ik hier graag wat zang bij gehoord maar dat is smaak.

Het ambitieuze project is in ieder geval op CD geslaagd en maakt het mij nieuwsgierig genoeg om ook de documentaire te gaan kijken. Iedereen die blij word van de woorden ‘instrumentale post-rock’ moet dit album echt een luisterbeurt gunnen, het is niet iets wat ik zelf vaak op zal zetten maar ik heb wel waardering voor de muzikaliteit.