Nightingale - Rock Hard Live

Nightingale - Rock Hard Live

Label : Alone Records | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Dan Swanö werd in de jaren negentig bekend als bezieler van Edge Of Sanity en als producer, maar zelf heeft hij ook altijd muziek gemaakt in diverse bands en projecten. De meest recente is Witherscape, maar met Nightingale is hij al veel langer in de weer. Was hij met Edge Of Sanity één van de echelons van melodieuze death metal, dan was Nightingale altijd zijn uitlaatklep voor classic rock en melodieuze progressieve muziek. Ze brachten acht albums uit en waren geregeld live te zien, maar je moest toch al geluk hebben om hen ergens live te kunnen aanschouwen, want tourbeesten waren het niet.

In juni 2016 trad de band – naast Dan bestaande uit broer Dag (Tom Nouga), bassist Erik Oskarsson en drummer Tom Björn – op tijdens het befaamde Duitse Rock Hard festival. Daar zijn audio opnamen van gemaakt en Swanö koos zelf voor een vereeuwiging met de microfoons op het publiek gericht. Zo krijg je een ware live belevenis, maar aangezien dit een eerlijke, niet bijgewerkte registratie is, is het geluid soms niet optimaal. De band heeft er ook nooit om gemaald om al eens een steekje te laten vallen en zet altijd in op spelplezier en entertainment. Ook dit is dus een hartelijke ervaring met een greep uit het inmiddels lijvig materiaalaanbod. Na ‘Nightfall Overdrive’ als opwarmer telt Swanö af in het Duits – hij woont dan ook al meerdere jaren in dat land – en rocken we zachtjes op ‘A Raincheck On My Demise’. De warme cleane zangstem van Dan, AOR toetsen en spetterend gitaarwerk staan altijd centraal. ‘Hide Away’ wordt aangekondigd als zijnde een song geschreven door de drummer en nieuw werk (laatste album is ‘Retribution’) komt aan bod met ‘Forevermore’. ‘Into The Light’ is een oudere song van ‘Alive Again’ en bijzonder mooi is het door broer Dag geschreven ‘Chasing The Storm Away’. Het is twintig jaar geleden (toen toch) dat het tweede album ‘The Closing Chronicles’ uitkwam en dat wordt gevierd met een uitvoering van ‘Revival’. De bassist wordt eventjes in het zonnetje gezet tijdens ‘Steal The Moon’ en dan is het al tijd om af te sluiten met de oude kraker ‘Black Tears’ die toch wel wat meegebruld wordt. Een leuk aandenken, maar met beelden erbij had het nog leuker geweest. Dit verschijnt op CD en LP. Op dezelfde dag verschijnt ook de vinylversie van het meest recente album ’Retribution’ via Alone Records.