Minas Morgul - Kult

Minas Morgul - Kult

Label : Trollzorn Records | Archiveer onder black metal

Vera : Twintig jaar Minas Morgul wordt gevierd met het uitbrengen van het zesde studioalbum ‘Kult’. Drie van de zes muzikanten zijn nog steeds origineel. In de loop der jaren werd de black/thrash meer en meer onderbouwd met sfeervolle passages en zoals bij elke band is dit het zout op de patatten. In Duitsland zijn er natuurlijk tal van woeste, aan pagan metal verwante, bands die in de barse moerstaal zingen en hun extreme metal kruiden met toegankelijke melodieën. Minas Morgul is één van hen en dat doen ze lang niet slecht.

Vijf jaar ging voorbij sinds de voorganger ’Ära’ op de markt kwam en ditmaal hebben ze hun noordelijke grimmigheid nog meer versoepelt met brede toetsenlagen, pakkende zanglijnen en semiakoestische momenten. Voor sommigen zal het geheel dan ook te toegankelijk klinken, maar nergens verwordt dit tot gevreesde vrolijkheid. Neen, Minas Morgul weet de balans te vinden tussen extreme strakheid en inventieve uitstapjes. Zo krijgen we een amalgaam dat soms aan Varg doet denken, dan weer aan Immortal en even later aan Eïs. Het voorzichtige piano intro met vrouwenzang is een misleidende start, slechts sfeerschepping, want het titelnummer presenteert slepende, drassige riffs. Nog steeds is er de vrouwenstem, met gesproken opdracht ditmaal, tot het album voorgoed van start gaat met zwartgeblakerde zang van Rico (13R13) en de algemene tendens heftiger wordt. Akoestische gitaren weven patronen omheen ‘Ein Teil Von Mir’, terwijl we hier ook kennismaken met meer cleane, dramatische gezangen van de frontman. Strakke gitaren en zwevende keyboards vormen een knappe alliantie. Dezelfde mix van densiteit en verkondigende wanhoop siert ‘Abschied’, een thema dat zich daar uitstekend voor leent. Toegankelijkheid wordt niet geschuwd en single ‘Leere’ mag daar een voorbeeld van zijn met zijn strakke gitaarritmes die zelfs enige verwantschap aan Amon Amarth doen vermoeden. Wanhopige passages zijn ook hier weer present, hoewel we er ook de roots van de band in de jaren negentig in herkennen. Op een strakke basis met epische allures ontvouwen de volgende tracks zich ook tot boeiend luistervoer. Robse van Equilibrium komt in ‘Nur Ein Kugel’ zelfs even langs om in de aanval te gaan tegen Nico. Een heftig nummer waarin een gesproken fragment bezinning brengt. Met de volgende tracks kunnen we slechts besluiten dat dit onze favoriete soort black metal met episch genoegen en verrukkelijke melodieën is. We heffen de hoorn op hun twintigjarig bestaan! Proficiat heren!