Madam X - Monstrocity

Madam X - Monstrocity

Label : EMP Label Group | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Madam X? was dat niet die glamrockband met die gestoorde bassist die met ‘High In Highschool’ in 1983 wat MTV airplay kregen? Nou, ze zijn terug , met een all original line-up na een ‘pauze’ van 33 jaar. Dus de zusjes Maxime en Roxy Petrucci (gitaar en drums) zijn weer herenigd.

Los van drumster Roxy Petrucci, die met Vixen nog wel wat succes had, werd van de rest van de band nooit meer iets terug gehoord (maar, eerlijk gezegd, ik heb er ook niet mijn best voor gedaan om het tegendeel te bewijzen). Met dit zelf geproduceerde tweede album ‘Monstrocity’ is de band, voorlopig, weer even terug. De productie is prima in orde, mede omdat ene Michael Wagener de mastering op zich nam. De sound is helder, maar moddervet.

Het wachten waard? Slecht is het geheel nou ook weer niet, vooral de eerste drie tracks zijn verrassend heavy te noemen. Het is hierna meer je typische US Rock met een hoog meezing gehalte. Ik vind het wel vermakelijk om naar te luisteren, maar dertien nummers vind ik wel een beetje teveel van het goede. Het lijkt ook alsof de kwaliteit afneemt naarmate het album vordert, kan nooit de bedoeling zijn. Als er wat zwakkere nummers weg gelaten waren (bijvoorbeeld ‘Hello Cleveland’ of het wel erg simplistische ‘Big Rock Rolls Heavy’) dan had ‘Monstrocity’ mogelijk wat aan kracht gewonnen en het opnieuw opnemen van het al eerder genoemde ‘High In Highschool’? Who cares? Dan blijf je wel erg in het verleden hangen na 33 jaar vind ik. Volgens mij is er ook weinig anders aan: cover van je eigen nummer of zo? Muzikaal hoef je geen kunststukjes te verwachten, zanger Bret Kaiser past goed in de sound met zijn wat schorre, schreeuwerige strot. Maxime Petrucci is niet bepaald een gitaargodin en bassist Chris Doliber? Of die nu de bas met zijn vingers of zijn hoofd bespeelt heeft, ik hoor het verschil niet….Volgende albumrelease ; 2050?