Loch Vostok - Strife

Loch Vostok - Strife

Label : Vicisolum Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De band Loch Vostok timmert al even aan de weg maar heeft nog niet de status gekregen als topper in het genre. Bij de review van het vorige album, ‘From These Waters’, zei collega Bart D. zelfs dat het er op lijkt dat “… Loch Vostok het prima vindt om als band een beetje in de middenmoot rond te hangen”. Dit jaar komt de groep met het zevende album sinds de oprichting in 2001 en, naar eigen zeggen, is dit het beste album tot nu toe.

Om eerlijk te zijn had ik een aantal luisterbeurten nodig vóór ik deze review durfde te schrijven, ik was namelijk verwikkeld in een tweestrijd met mijzelf. Uiteindelijk kan ik niet anders dan concluderen dat Loch Vostok hier gewoon met een prima album aan komt zetten, misschien wel hun beste tot nu toe. Als ik het vergelijk met de laatste paar platen dan komt de band een stuk beter uit de verf, niet in het minste vanwege zeer sterke productie van niemand minder dan David Castillo (Katatonia, Opeth), en de master door Jens Bogren (Haken, Leprous). Ook de liedjes op het album klinken beter en hebben een logische indeling, waar vorige albums nog wel eens als knip en plakwerk aanvoelden. Eigenlijk staan de beste nummers op het begin van het album, zo zijn ‘Babylon Groove’, ‘Summer’ en ‘The Apologists Are The Enablers’ gewoon ijzersterke liedjes. Bandleider Teddy Möller klinkt als zanger beter dan voorheen en zijn z’n gitaar partijen goed bedacht, hij experimenteert af en toe zelfs met Djent invloeden wat zeker niet verkeerd klinkt. Ook de rest van de band levert uitstekende prestaties met in het bijzonder de sferische keyboards van Frederik Klingwall en de strakke drums van Lawrence Dinamarca. Er zijn ook zeker wat puntjes van kritiek, zo ben ik na zo’n vijf nummers eigenlijk wel klaar met de muziek en wil ik eigenlijk wat anders aanzetten, dit komt omdat de nummers een beetje voorspelbaar worden, daarnaast worden de liedjes naarmate het album vordert ook gewoon wat minder goed. Nog een puntje is dat ik de teksten af en toe een beetje pretentieus vind (“Democracy came and then went. Trapped in a system that failed” of “Since the day we trusted elected men to rule, under the impression that we had a choice”).

Zoals ik eerder zei, het is gewoon een prima plaat die de fans van deze band zeer zal verblijden. Het zal mensen zeker niet verassen maar het is zeker een verbetering ten opzichte van ouder werk. Voor eenieder die nog nooit van Loch Vostok heeft gehoord, maar bands als Evergrey en Opeth wel goed vind, kan ik zeker een luisterbeurt aanbevelen! Prima plaat!