Les Lekin - Died With Fear

Les Lekin - Died With Fear

Label : Tonzonen Records | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Eén van de eerste dingen die ik doe als ik een toffe hoes tegenkom in de muziekwinkel is kijken naar de teksten. Ik vind teksten erg belangrijk en puur instrumentale bands schoof ik dan ook vrijwel automatisch aan de kant. Niet interessant. Totdat ik vorig jaar Year Of No Light zag spelen als voorprogramma van een band die ik moest zien. En wat er daar op het podium gebeurde wist mijn aandacht zo vast te houden dat het mijn mening over instrumentale muziek compleet veranderde.

Ik was dan ook vol blijde verwachting toen ik het nieuwe album van Les Lekin, ‘Died With Fear’, opzette. En ik werd niet teleurgesteld. De truc met instrumentaal is om genoeg variatie in elk nummer te hebben zodat het niet gaat vervelen en toch niet zoveel dat je het idee krijgt dat je het idee krijgt dat je meerdere nummers tegelijk aan het luisteren bent. Les Lekin slaagt daar wederom erg goed in. Het eerste nummer, ‘Orca’, heeft een ietwat voorspelbare opbouw van in de verte klinkende gitaar waarbij zich langzaam maar zeker de andere instrumenten voegen om uiteindelijk met een vol geluid een wijd spectrum aan emoties aan te spreken. In feite hebben alle vier de nummers, overigens allemaal met een duur van rond de tien minuten, eenzelfde soort opbouw maar hebben ze duidelijk allemaal een eigen thema. En met een instrumentaal album kun je daar als band enkel met de titels aangeven wat dat thema is. Elk nummer, van het hiervoor genoemde ‘Orca’ tot aan afsluiter ‘Morph’, is een uniek, tot de verbeelding sprekend, sonisch landschap dat soms heel dichtbij komt met een enorme geluidsmuur en soms ver weg kabbelt met hypnotiserend gitaarwerk.

Voor ik te diep in ga op wat het bij mij persoonlijk teweeg brengt stel ik voor dat je zelf deze plaat opzet, de ogen sluit en weg zakt in een heerlijk moment van vergetelheid.