Hellcraft - Apotheosis Of War

Hellcraft - Apotheosis Of War

Label : Satanath Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Hellcraft is een vijfkoppige death metal band uit Ukraine, uit de toeristische plaats Berdyansk, slechts 50 kilometer verwijderd van het oorlogsgebied in Donetsk. Met ‘Apotheosis of War’ leveren de heren hun derde album af, na hun debuutalbum ‘Anthology of Terror’ uit 2010 en ‘Tyanny of the Middle Ages’ uit 2012. Ik vraag mij af of dit album is geïnspireerd door en benoemd naar het kunstwerk ‘Apotheosis of War’ van de Russische oorlogskunstenaar en veteraan Vasily Vereshchagin (26 Oktober, 1842 – 13 April, 1904) die in 1871 een schilderij maakte van een berg op elkaar gestapelde schedels en opdroeg aan alle veroveraars uit het verleden, het heden en de toekomst. Het artwork voor Hellcraft’s derde album vertoont wel overeenkomsten door middel van de stapel schedels die links onderin afgebeeld zijn op het cover artwork, maar dit werd ontworpen door de Russische artiest Yuri Shumbassov.

Hellcraft speelt brute death metal en dat doen ze vol overtuiging. De band heeft zich laten inspireren door bands als Vader, Vomitory en ik hoor ook wel wat Monstrosity invloeden in de acht nummers op dit album. Wanneer je deze bands zou mixen dan krijg je zoiets als Hellcraft, maar dan met teksten veelal in het Oekraïens. Leuke detail is dat Sinister zanger Aad Kloosterwaard een gastbijdrage levert aan het titelnummer. Met een totale speeltijd van net over de dertig minuten is het een kort maar krachtig album en slaat de verveling niet toe. Hellcraft is zeker geen hoogvlieger, maar ze spelen degelijke, goed uitgevoerde death metal. En dat is ook wat waard!