Hardland - Hardland

Hardland - Hardland

Label : LO41 Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De nieuwe Nederlandse melodieuze hardrock band Hardland begint als het samenwerkingsverband tussen zanger/bassist Paul Evers en zanger/gitarist Aeilko Venema toen ze het nummer ‘The Only Answer’ schreven. Op dat moment hadden ze nog absoluut niet het idee om samen een band te gaan beginnen, maar hun muzikale smaak en interesses bleken zodanig te matchen dat ze gezamenlijk nog meer nummers gingen schrijven en opnemen. Daar de directe omgeving behoorlijk positief reageerde op hetgeen beide heren lieten horen, werd de roep om het daadwerkelijk uitbrengen van dit materiaal steeds sterker.

Er werd een eerste video-clip opgenomen (‘Hot Gypsy’) met behulp van een aantal bevriende stand-in muzikanten, maar al snel bleek dat er een echte band gevormd diende te worden en dus werden drummer Eric Gijsen en toetsenist Marco Kuiper gerecruteerd en zo werd de band Hardland een feit. Het gelijknamige debuutalbum bevat een tiental nummers die allemaal gekarakteriseerd worden door een bepaalde volwassenheid, sterk gitaarspel en een prima productie. Ook de zang is, zeker voor Nederlandse begrippen, bovengemiddeld te noemen al is er wel een duidelijk Nederlands accent waarneembaar. Dat neemt niet weg dat nummers als het reeds genoemde ‘Hot Gypsy’, het instrumentale ‘Interstellar Traveler’, ‘’Say It’ en ‘Anyway You Want It’ erg lekker wegluisteren, maar eigenlijk geldt dat voor het gehele album. Het zou te ver voeren om deze debuutplaat van Hardland als een sensationele release te bestempelen, maar het feit is wel dat men een zeer genietbare eerste release op de markt heeft gebracht.