Seraphim - Ai

Seraphim - Ai

Label : Magnum Music Entertainment Pan China | Archiveer onder heavy / power metal

Frank D. : Het is power metal en het komt uit Taiwanrarara, wat is dat? Niemand? Echt niet? Voor diegenen onder jullie die direct Seraphim roepen (want dat is het antwoord) een grote pluim. Het betekent namelijk dat je f een trouwe lezer bent van ons maandelijkse epistel over metal en aanverwante zaken f dat je een echte power metal freak bent met een gothic inslag. Ruim een jaar geleden had ik de eer om het tweede album van deze band ('The Equal Spirit') te mogen beoordelen en was daar zeer lovend over. Dus toen op de burelen van Lords Of Metal de opvolger 'Ai' binnenkwam, mocht ondergetekende wederom aantreden.

Oudgedienden Pay (zang), Jax (bass en grunts), Kessier en Simon (drums) hebben gitarist Dan inmiddels vervangen door Lucas, maar dat heeft geen noemenswaardige muzikale verandering te weeg gebracht. En dat betekent in het geval van Seraphim dat er wederom dertien power metal composities van gitarist Kessier de revue passeren. Wat direct opvalt is dat in tegenstelling tot 'The Equal Spirit' de teksten ditmaal in het Chinees worden gezongen (welke variant is mij onbekend). Dit zal menig power metal head zeker afschrikken, maar voor diegenen die daar doorheen kunnen luisteren is er zeker een wereld te ontdekken. Er is wederom veel ruimte ingeruimd voor de krachtige, klassiek geschoolde operastem van Pay en het geraffineerde gitaarspel van Lucas en Kessier. Opvallend is dat de zo typerende grunts van Jax ditmaal tot een minimum beperkt blijven. Hierdoor dreigt het geheel na een tijdje wat eentonig te worden, want juist het contrast tussen het beschaafde stemgeluid van Pay en de barbaarse grunts van Jax gaven op het vorige album een bijzonder effect.

De band is sinds het vorige album gegroeid, want de composities zijn compacter, toegankelijker en meer catchy van opzet. Toch schuilt hierin paradoxaal een minpunt. Daar waar het vorige album behoorlijk verrassend en eigenwijs was, lijkt Seraphim zich met dit album te ontwikkelen tot een middelmatige "honderd in een dozijn band. Dit betekent echter niet dat er op 'Ai' geen hoogtepunten zijn terug te vinden. Het epische 'Resurrect' waarin Seraphim klassieke power metal vervlecht met oosterse gitaargeluiden en keyboards is daar een van, maar ook de power ballade 'My' en het vlammende 'In The Air' mogen zeker worden gehoord. Maar ondanks het feit dat het merendeel van de tracks technisch gezien goed wordt uitgevoerd, klinkt het mij allemaal net wat te gemaakt gladjes in de oren. De zo typerende oorspronkelijkheid van Seraphim lijkt voor een deel te zijn geofferd op het altaar van erkenning. Jammer.

Al met al is 'Ai' is een aardig album. Maar eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat mede door de taalbarrire dit album geen internationale doorbraak zal bewerkstelligen. Echter, voor diegenen onder jullie die eens iets bijzonders willen proberen en niet te eenkennig zijn is deze CD zeker een schijfje dat een luisterbeurt verdient.