Domestikwom - A Peace That Destroys

Domestikwom - A Peace That Destroys

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Berto : Canada heeft een reputatie op het gebied van technische death metal hoog te houden, met bands als Archspire en Beyond Creation, maar black metal uit dat land is voor mij redelijk nieuw. Dat er dan gelijk een apart sfeertje wordt gecreëerd is dan niet meer dan logisch, kijkend naar het enorme muzikale talent dat daar vandaan komt.

‘A Peace That Destroys’ begint met een simpel akoestisch mijnwerkersdeuntje, waarna ‘Roots In A Soil Not My Own’ op dezelfde manier begint, maar wel over gaat in een black metal song. Hoewel, de speciale Domestikwom versie van black metal, want dit lijkt weinig op de old school benadering van een Mayhem of Dark Funeral. Het ligt meer in het verlengde van Panopticon, die ook black metal maakt die invloeden haalt uit (hoe bizar) blue grass en country. Het draait meer om het neerzetten van een sfeer in elk nummer en Domestikwom (toch eens vragen waar die naam vandaan komt) vertelt overduidelijk een verhaal. Van minimalistische stukken met alleen gitaargetokkel tot een klassieke black metal uitbarsting, binnen hetzelfde nummer. Het is een belevenis en je kan het zelfs beschouwen als een luisterboek (maar dan niet vertelt door Jeroen Krabbe, maar door iemand als Krampus, de evil twin van de kerstman). Het klinkt heel ambitieus dit album en de luisteraar dient ook de nodige tijd er in te steken, maar dat geldt voor alle goede kunst. Je zal niet altijd in de stemming zijn voor ‘A Peace That Destroys’, maar met de komende wintermaanden is dit wel een goed album voor bij het haardvuur. Dit in tegenstelling tot veel andere black metal releases tegenwoordig, die zijn goed voor in het haardvuur.