Defecto - Nemesis

Defecto - Nemesis

Label : Prime Collective | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : De Deen Nicklas Sonne laat de laatste jaren flink van zich horen. Hij zong de meest recente albums van Evil Masquerade en Section A in, maar zijn eigen baby is natuurlijk de progressieve power metal band Defecto. Weinig muzikanten kunnen claimen ontdekt te zijn door producer Flemming Rasmussen (zie vroege Metallica), maar dat is wel het geval bij Sonne. In 2016 kwam het debuut van Defecto uit en ‘Excluded’ deed het erg goed in eigen land. Er werden prijzen gewonnen en de band heeft daar al een aantal tournees als headliner achter de kiezen. Ze openden dit jaar zelfs voor Metallica en Rammstein in eigen land.

Intussen werd driftig gewerkt aan dit tweede album ‘Nemesis’. Dat zou wat donkerder en zwaarder zijn, omdat het thema dit vereist. De teksten gaan namelijk allemaal over vijandschap, soms op persoonlijk vlak, maar ook gereflecteerd in teksten over oorlog en conflicten. We krijgen een energiek album waarop Sonne naar hartenlust zijn kunnen etaleert. Na de intro blijft het tempo een hele poos hoog, met de hakkende riffs van het titelnummer, Metallica invloeden in het thrashy ‘Endlessly Falling’, vlot rockend in ‘Savage’ en laag gestemde drassige gitaren in ‘The Nameless Apparition’. Al deze tracks worden voorzien van bijpassende gitaarsolo’s en die gaan van gierend tot gevoelig en zwevend. Een lust voor het oor. Af en toe is er ook een keyboardsolo (de taak van drummer Henrik Been), maar die komen minder frequent voor. De band neemt toch af en toe wat gas terug en dat levert mooie semiballades op zoals ‘The Sacrificed’ en de lange afsluiter ‘Ascend To Heaven’. Klassieke piano en strijkers vormen hier de achterban van de krachtige en aangename stem van Sonne. In het epische ‘Ode To The Damned’ speelt men op verrukkelijke wijze met akoestische gitaren tussen de overige heftigheid en indien nodig worden de songs ook voorzien van een aantal ferme grunts. Kortom, ‘Nemesis’ is een compleet pakket waar de luisteraar van gaat smullen, want één en ander is ook niet al te complex gestructureerd, dus met die aanstekelijkheid zit het ook wel snor. Deze bende komt er wel. Laat ze maar eens Europese tournees beginnen doen!