Deathcult - Cult Of The Dead

Deathcult - Cult Of The Dead

Label : Soulseller Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Meer dan tien jaar na de release van ‘Cult Of The Dragon’ is de Noorse zwartmetalen horde Deathcult eindelijk daar met een opvolger. ‘Cult Of The Goat’ heet de plaat en is dus de tweede langspeler van de groep rond de Lægreid broers Skagg en Thurzur (Gaahlskagg, Dead To This World, ex-Taake, ex-Gorgoroth) en hun kompaan Hoest, welbekend als frontman van Taake.

‘Cult Of The Goat’ is zoals z’n voorganger pure, primitieve black metal gebaseerd op z’n grondbeginselen, maar klinkt toch een stukje beschaafder vanwege de iets melodieuzere aanpak. De (hard)rock elementen komen iets meer bovendrijven en de zang van Skagg is minder angstaanjagend, maar daarom niet minder extreem. ‘Ascension Rite’ is een hoogtepunt met z’n catchy refrein en z’n eigenaardige wendingen. Het gebruik van barokgitaar, sitar en cello maakt dat sommige composities minder rauw klinken, maar maakt van het luisteren naar een complexe song als ‘Devilgoat’ een echte belevenis.

De plaat werd opgenomen in de befaamde Grieghallen Studio’s in Bergen met niemand minder dan ingenieur Eirik “Pytten” Hundvin, verantwoordelijk voor handenvol klassiekers van zowat alle Noorse black metal bands, het artwork werd gedaan door Jannicke Wiese-Hansen, die voorheen al werkte met bands als Satyricon, Ancient en Enslaved, de lyrics werden geschreven door Dirge Rep van Orcustus, die dat ook deed voor Enslaved, Gehenna en consoorten… én Atilla van Mayhem alsook Lava van Amok leverden gastbijdrages op ‘Cult Of The Goat’. U ziet het, wij houden u op de hoogte van de laatste nieuwe trends in black metal land!