Unjust - Glow

Unjust - Glow

Label : Copro Records | Archiveer onder nu metal

Jordy : Unjust begon in 1999 en is in de afgelopen jaren niet onopgemerkt gebleven. In de afgelopen jaren hebben de Amerikanen met hun albums 'Thin Line Emotions' en 'Makeshift Grey' flink wat positieve reacties binnengehaald, wat onder andere leidde tot een invitatie om te spelen op Dynamo Open Air en wat ervoor zorgde dat ex-Faith No More frontman Billy Gould interesse kreeg in de band, wat er ook toe heeft geleid dat zijn label Koolarrow het album in Noord-Amerika zal distribueren.

Niet alleen is de aandacht voor de band de laatste jaren flink toegenomen, maar ook het geluid van de band heeft een aardige verandering ondergaan. Waar de band zich eerst nog schuldig maakte aan metal met raakvlakken met bijvoorbeeld Metallica, is de huidige sound van Unjust vele malen progressiever en is er een ietwat epische draai aan het geheel gegeven.

Denk hierbij aan de wat zwaardere invloeden van bijvoorbeeld Faith No More en meng die met de ongekende instrumentale inventiviteit die door een band als Muse, zo'n beetje de enige band uit het zogenaamde Britpop genre die ik goed vind, wordt gecreëerd, hoewel Muse frontman Matthew Bellamy misschien van een net iets té hoog muzikaal niveau is om mee te vergelijken.

'Glow' is een album waarop zware riffs vrolijk hand in hand gaan met rustige intermezzo's en die een soort van voltooiing is van de ontwikkeling die de band bij de eerste twee albums doorlopen heeft. Unjust heeft zich ontwikkeld van een pure metalband tot een meer progressief getinte band die regelmatig uitstapjes richting de neo-grunge en emo maakt. Sommigen zullen deze ontwikkeling toejuichen en anderen zullen ervan walgen. Aangezien ik beide stijlen wel kan waarderen heb ik niet zo'n probleem met de gekozen koerswijziging.