Coronatus - Secrets Of Nature

Coronatus - Secrets Of Nature

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Sjak : Het Duitse gothic metal gezelschap Coronatus draait al behoorlijk lang mee in de scene en is met deze ‘Secrets Of Nature’ toe aan hun inmiddels achtste full-length studio album, waar ze dan maar meteen een concept-plaat van hebben gemaakt over de mystiek van de natuur. Net zoals op alle voorgaande Coronatus platen draait het bij deze band met name om de interactie tussen sopraan-zang (dit keer verzorgd door Carmen Loch en Gaby Koss) en rock-zang (waarbij Mareike Makosch het vrouwelijke deel voor haar rekening neemt, terwijl Teddy Möhrke voor de mannelijke bijdrage zorgt) en daarmee onderscheiden ze zich toch wel van het gros van de bands in het genre. De vocalen zijn dan ook het grootste pluspunt op deze ‘Secrets Of Nature’, die mijns inziens een stuk beter is dan al hun voorgaande albums.

Het enige verwijt dat je de band wellicht kunt maken is dat er weinig diepgang en variatie in het song materiaal zit, want hoe goed nummers als ‘Howling Wind’, ‘Dance Of The Satyr’ en ‘The Hunter’ ook zijn, erg veel onderscheid is er niet te bespeuren tussen de individuele songs. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, want als je een liefhebber bent van dit soort materiaal zul je je er geen moment aan storen. Diegenen die echter wat meer variatie op een plaat willen horen, zullen ‘Secrets Of Nature’ als iets te eenzijdig ervaren. Dat neemt echter niet weg dat de band er in mijn beleving zeker in is geslaagd om hun beste album tot op heden af te leveren en dat vind ik toch wel een sterke prestatie die zeker respect verdient. Als je nog niet bekend bent met Coronatus is deze ‘Secrets Of Nature’ dan ook de meest geschikte plaat om een eerste kennismaking te gaan bewerkstelligen.