CIRCU5 - CIRCU5

CIRCU5 - CIRCU5

Label : ST Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Een van de nteressantste dingen van dit project is de naam, Circu5 wordt namelijk uitgesproken als ‘Circa-5′ en niet als ‘Circu-5’ of ‘Circus’. Het project van multi-instrumentalist Steve Tilling kent een groot aantal gastartiesten, waaronder Dave Gregory (Big Big Train), Phil Spalding (Mike Oldfield), Johnny Warman (Peter Gabriel) en Andy Neve (Steve Hackett). Het album vertelt het verhaal van een kind, “opgevoed door een geheime overheidsorganisatie die een geneesmiddel zoekt voor psychopathie maar wel de positieve aspecten ervan wilt bewaren en gebruiken voor in het leger”. Ik ben iemand die graag een boek leest maar dit verhaal klinkt niet als iets waar ik gelukkig van zou worden, het is dus maar goed ik alleen een review hoef te schrijven over de muziek!

Laat ik voorop stellen dat het album zeer vermakelijk is, muzikaal doet het mij denken aan een ingetogenere variant van de rockers van Foo Fighters, de liedjes zijn catchy en bevatten elementen die ik vaak bij de band hoor. Toch wordt het nooit echt heel goed. Dit ligt aan een aantal zaken, ten eerste is het weinig vernieuwend binnen het genre, ten tweede mis ik dynamiek binnen de nummers die nu af en toe een beetje voortkabbelen. Instrumentaal is het strak en foutloos ingespeeld, hier is echt helemaal niets op aan te merken! Tilling heeft een aangename stem en kan best wel zingen, het is echter geen technisch sterke zanger die veel met zijn stem kan. Het is zeker geen storende factor, maar wellicht had een meer dynamische zanger, met een groter bereik, hier net iets meer van kunnen maken. Gelukkig is de productie zeer professioneel en laat deze niets te wensen over! Tekstueel is het album ook wel sterk, alleen jammer dat ik het verhaal niet zo goed is.

Eigenlijk kan ik alleen maar spreken van een goed album, toch komt het bij mij niet helemaal aan en is het niet bijzonder genoeg om hier echt enthousiast over te worden. Ik denk dat mensen die zowel naar de Foo Fighters als Big Big Train luisteren deze plaat best wel aardig of zelfs goed zullen vinden. Een goede score is ook zeker verdient.