Cicada The Burrower - The Great Nothing

Cicada The Burrower - The Great Nothing

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Koen S. : De progressieve éénman black metal band Cicada The Burrower heeft met ’The Great Nothing’ net z’n derde langspeler uit en inspiratie voor z’n nieuwe album vond hoofdman Cameron Davis de voorbije jaren in zijn chronische depressie, een zwaar hoofdletsel, een afgesprongen liefde en een mix van andere obstakels in z’n leven.

‘The Great Nothing’ is een onconventionele black metal plaat geworden met veel diversiteit en progressieve elementen. Complexe post black en post metal fungeren als leidraad doorheen een muzikaal landschap van chaotische en dissonante tonen. Gitaar en zang hebben duidelijk de bovenhand, terwijl de drums louter ondersteunend zijn. Typische black metal zangpartijen in opener ‘Every Color Imaginable’, maar ook cleane vocalen in het dromerige ‘Incidental’ of de meer dissonante song ‘I Lived In An Empty Body’. Diepgewortelde neerslachtigheid kan je dan weer vinden in ‘The Great Nothing’ en ‘Nihilism Fuck Wave’ en afsluiter ‘Please Stop’ wordt gekenmerkt door een irritant deuntje dat zich een gat in je brein wurmt terwijl je probeert te luisteren naar de rest van het nummer. Sommige passages stralen pure haat uit, terwijl andere composities dan weer melancholisch en doomy klinken: kortom, onnoemelijk interessant allemaal. Het enige minipunt is het vreselijk slechte drumgeluid, vooral dan van de snaardrum.

Zoals gezegd: een zeer interessant en gedurfd album van een veelzijdige muzikant voor liefhebbers van niet-alledaagse extreme metal en/of post black metal en ook gewoon voor mensen die openstaan voor aparte muziek.