Beyond Visions - Catch 22

Beyond Visions - Catch 22

Label : Bleeding Music Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De uit Stockholm, Zweden afkomstige melodieuze metal band Beyond Visions is reeds opgericht in 2007 en gedurende hun tienjarige bestaan hebben ze een tweetal demo’s, een EP (‘IV: Ex Animo’ uit 2010) en een full-length album (‘Your Face Is Familiar’ uit 2013) op de markt gebracht, die dan nu gevolgd wordt door deze ‘Catch 22’. De band onderscheidt zich door middel van een wat modernere benadering van het gothic/melodieuze metal genre, waarbij er eveneens behoorlijk wat pop-invloeden (van onder andere Abba en Roxette) te bespeuren zijn. Dit zorgt voor behoorlijk aanstekelijke nummers, waarbij de prima vocale inkleuring door zangeres Rebecka Heijel het belangrijkste pluspunt is.

Opener ‘Time To Rise’ is meteen zo’n prima voorbeeld van een erg aanstekelijk nummer, waarbij je het refrein na slechts een paar luisterbeurten al niet meer uit je hoofd kunt krijgen. Er is echter nog wel meer fraais te vinden op deze ‘Catch 22’ plaat, want ook nummers zoals ‘Changes’, ‘My Life’ en ‘Good Hate’ zijn allemaal voorbeelden van heerlijke aanstekelijke melodieuze metal nummers (die me soms ook wel eens aan het eveneens Zweedse Amaranthe doen denken) met een prominente rol voor het lekkere stemgeluid van Rebecka. De band stopt dusdanig veel variatie in hun song materiaal, dat het ook na vele luisterbeurten nog geen moment gaat vervelen. Vanwege de brede variëteit aan invloeden uit een aantal subgenres zal ‘Catch 22’ in staat zijn om een erg breed publiek aan te spreken, zonder daarbij ook maar een moment hun eigen gezicht te verliezen. Ik kan dan ook stellen dat mijn eerste kennismaking met Beyond Visions me prima is bevallen en op basis van deze ‘Catch 22’ zal ik zeker op zoek gaan naar hun eerdere releases.