Apotelesma - Timewrrought Kings

Apotelesma - Timewrrought Kings

Label : Solitude Productions | Archiveer onder doom metal

Marcel H. : Herinnert u zich de Nederlandse doomband Monuments nog? Waarschijnlijk niet aangezien die slechts één EP met twee nummers uitgebracht heeft en een paar keer opgetreden heeft. Die band heeft de naam in Apotelesma veranderd aangezien er een bekendere Monuments rondloopt die prog/symfo/djent speelt.

Apotelesma komt met ‘Timewrought Kings’ op de proppen via het Russische Solitude Productions. Het is duidelijk te horen dat men voorheen ‘Monuments’ was ook al is de muziek toch ietwat anders, de blackinvloeden die er in Monuments nog duidelijk in zaten zijn er nu zo’n beetje helemaal uit. Wat te verwachten? Melodieuze death doom met wat post metal invloeden, grunt die wordt afgewisseld met cleane zang, vijf nummers die bij elkaar iets meer dan vijftig minuten duren. Oftewel genoeg tijd binnen een nummer om het langzaam op te bouwen en naar een hoogtepunt toe te werken. En dat gebeurt dan ook. Het zit allemaal prima in elkaar en weet een mooie droevige maar toch ook weer hoopvolle sfeer op te roepen. Er zijn stukken die me aan Officium Triste doen denken. Waarom? Geen idee. Het is een gevoel dat ik erbij krijg.

‘Timewrought Kings’ is een prima debuut geworden en een ieder die melodieuze death doom kan waarderen en niet bang is voor wat post metalinvloeden en cleane vocalen moet echt hier eens naar luisteren. Hopelijk is de band snel live te aanschouwen, al zal dat wel niet als ik Metal Archives mag geloven. Daar staat namelijk dat de band ‘on hiatus’ is. Hopelijk duurt die pauze niet te lang, want het zou zonde zijn als men niet verder gaat.