Amberian Dawn - Darkness Of Eternity

Amberian Dawn - Darkness Of Eternity

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Sjak : Het Finse female fronted gezelschap Amberian Dawn zorgt altijd voor enorm veel variatie op hun albums en dat is op deze inmiddels achtste plaat ‘Darkness Of Eternity’ wederom het geval. De tien nummers die op dit album te vinden zijn bevatten invloeden uit de symfonische rock, progressieve metal, jaren tachtig pop en soms is er zelfs een death metal riffje te bespeuren. Desondanks is mastermind Tuomas Seppala er wederom in geslaagd om al deze invloeden te integreren en er één karakteristiek geheel van te maken. Een belangrijke rol is daarbij ook weggelegd voor zangeres Capri, die met haar prima stem alle stijlen met gemak aankan en zeker een belangrijke meerwaarde is voor het materiaal van deze uitstekende band.

De popinvloeden (en dan vooral het Zweedse Abba-geluid) zijn het meest prominent aanwezig in nummers zoals ‘Sky Is Falling’ en ‘Maybe’, terwijl de band zich in het complexere en lange ‘Dragonflies’ weer meer van zijn progressieve metal kant laat zien. De variatie die er op het album te vinden is zorgt er voor dat je met elke luisterbeurt weer nieuwe dingen ontdekt en dat je je niet snel zult gaan vervelen met deze ‘Darkness Of Etenity’. Speciale vermelding verdient nog het laatste nummer van de plaat ‘Symphony Nr. 1 Part 2 – Darkness Of Eternity’, wat het tweede deel is van een echte symfonie waarvan het eerste deel te vinden was op voorganger ‘Innuendo’. Met ‘Darkness Of Eternity’ levert Amberian Dawn wederom een sterk album af die bij iedere liefhebber van het genre zeker in de smaak zal vallen