Antoine's Legacy - Antoine's Legacy

Antoine's Legacy - Antoine's Legacy

Label : Sacred Recordings | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Hoe wordt je serieus genomen als beginnende band? ‘Met veel geld smijten’, was vast het antwoordt van de gebroeders Antoine. De heren hebben namelijk niet zomaar een debuutplaat uitgebracht, nee, ze hebben het op zo’n manier gedaan dat het de progressieve wereld niet zal ontgaan. Niemand minder dan Dave LaRue (Flying Colors, Joe Satriani) doet mee op basgitaar(!) en, alsof het nog niet genoeg is, doet ook keyboard legende Derek Sherinian (ex-Dream Theater, Sons Of Apollo) mee als gastartiest en alle keyboardpartijen voor zijn rekening genomen heeft. We zijn er nog niet want top producer Paul Northfield (Rush, Dream Theater) en Grammy Award winnaar Ted Jensen (Santana, Muse, The Eagles) werden ingehuurd om het plaatje mixen en masteren. Zelfs het artwork komt van een grote naam uit het vak, Hugh Syme (Rush, Queensrÿche, Iron Maiden) verzorgde de cover en logo van de band. Oprecht vraag ik mij af wat beide heren doen in het dagelijkse leven om zo’n waslijst aan talent in dienst te nemen. Wat kan er nog mis gaan, met de bovenstaande opsomming aan talent, voor het debuut van Antoine’s Legacy?

Voor ik de plaat in de CD speler stopte las ik het meegeleverde informatie blaadje met daarop de biografie van de band, zonder schrijntje schaamte werd hierop de vergelijking gelegd met bands als Van Halen en wordt er gezegd dat drummer Glenn Antoine “eenvoudig het niveau van artiesten als Mike Portnoy en Mike Mangini benaderd”. Arrogant of zelfkennis? Hoe dan ook, na het lezen van dit soort berichten, en rekening houdend met de mensen die hieraan meedoen, zijn de verwachtingen torenhoog. Helaas worden deze verwachtingen niet waargemaakt. Het is zeker geen slecht album maar ik heb ook geen moment het gevoel dat ik hier naar een nieuwe topper zit te luisteren. De liedjes zijn best wel aardig, goed zelfs voor een debuutplaat, maar er is nog ruimte voor verbetering.

Muzikaal valt er weinig te klagen, zeker niet als het gaat om de (bas) gitaren, het is wel duidelijk dat we te maken hebben met getalenteerde muzikanten. De keyboards van Sherinian zijn natuurlijk erg goed maar krijg ik het gevoel dat hij niet bij het creatieve proces betrokken is geweest, hierdoor mis ik zijn virtuoze solo’s waar hij om bekend is. Glenn Antoine weet heel goed hoe zijn drumstel werkt maar vind ik dat hij in de zang stukjes te onrustig speelt, zo doet hij bijvoorbeeld interessante double-bass ritmes waar ik eigenlijk naar de zang wil luisteren. Dit klinkt helemaal niet lekker. Daarnaast zit de kick niet goed in de mix en mis ik hierdoor wat beleving in de liedjes, jammer want de rest van de mix is werkelijk uitstekend. Als laatste dan zanger Marijn Geluk, een prima zanger met een aangename stem, helaas heb ik ook hier wel het een en ander op aan te merken. Zijn zang klinkt in bijna alle nummers erg hetzelfde, dit komt omdat hij vaak in hetzelfde register zingt en weinig creatief is met zijn zanglijnen. Het kan zijn dat Geluk gewoon niet zo’n groot bereik heeft, ik zou hem in ieder geval adviseren om eens een zangcoach in dienst te nemen die met hem naar dit soort dingen kijkt. Door dit ‘probleem’ heb ik moeite om een heel album af te luisteren. Tevens heeft hij de neiging om te veel woorden in een zin te plaatsen, dus krijg je hele rare en gehaaste zangstukken.

Nee, het is geen foutloos album geworden en is er een hoop te leren voor de Antoine’s, toch kan ik niet ontkennen dat het zeker geen slecht debuut album is! Er is genoeg potentie aanwezig en er staat een solide basis, echter moet er nog hard worden gewerkt om het waar te maken. Deze CD zal de weg naar mijn cd-speler niet vaak vinden maar hou ik wel mijn ogen open voor een tweede plaat, en misschien zou ik zelfs naar het concert gaan (mocht het niet te ver uit de buurt zijn). Fans van bands zoals Dream Theater zou ik zeker adviseren het album een luisterbeurt te gunnen, ik ben in mijn review erg kritisch geweest! Band voor de toekomst!