Moonspell - 1755

Moonspell - 1755

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Moonspell heeft altijd al een gezonde verkenningsdrang vertoont. Elk album houdt een – kleine dan wel grote – verrassing in. Met ‘1755’ hebben ze echter wel hun meest prestigieuze, ambitieuze werk afgeleverd. Het album blikt terug op de grote aardbeving in 1755 in Lissabon die het land, Europa en bij uitbreiding de wereld, zou veranderen. Het is een hartstochtelijk album, want dit geschiedkundig onderwerp werd de heren natuurlijk met de paplepel ingegoten. Voor het eerst is Portugees de voertaal in de teksten (buiten enkele Latijnse frasen) en dat geeft ons een etnische, raadselachtige en mysterieuze indruk.

Ook muzikaal is dit een uitdagende, avontuurlijke schijf. Ik kan me voorstellen dat de band eraan gewerkt heeft als moesten zij een soundtrack van een periode uit hun nationale geschiedenis schrijven. De heftigheid broeit onderhuids en barst in sommige songs in volle glorie uit, maar er zijn ook veel invloeden buiten metal merkbaar. Zo is er weelderige orkestratie (Jon Phipps die ook al aan ’Extinct’ meewerkte) en duiken massieve koren veelvuldig op. Zanger Fernando Ribeiro neemt veelal de rol van verteller op zich, naast zijn ruwe gruntstem. Ter vergelijking vermelden we Skálmöld en hun heftige verhalende trend en dat deden we nooit eerder. Dit is dus een uitzonderlijke Moonspell plaat! Het geladen thema wordt op verrukkelijke wijze in muziek omgezet, met aanvankelijk een dreigende sfeer (‘Em Nome Do Medo’) en vervolgens ontzettend veel details in de songs, zodat je een reis doorheen een totaal nieuw muzikaal landschap meemaakt. In ‘In Tremor Dei’ zingt fadozanger Paulo Brangança mee en geeft dat nummer een uiterst weemoedig tintje. Zowel in ‘1755’ als in ‘Ruinas’ duiken oosterse melodieën op. Dit laatste is trouwens veruit onze favoriet, niet alleen vanwege de mysterieuze sfeer, maar ook door de fantastische gitaarsolo. Dat moet zeker ook nog vermeld worden: dit album heeft de verrukkelijkste gitaarsolo’s ooit uit de geschiedenis van Moonspell. Het is weer even wennen, maar we hebben er een smakelijke kluif aan, met de bonustrack ‘Lanterna Dos Afogados’ (cover van Paralamas Do Sucesso) als prachtig dessert na een voluptueuze maaltijd.

<< vorige