Sarke - Viige Urh

Sarke - Viige Urh

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black metal

Vera : Laat me even vooropstellen: ik heb ‘Viige Urh’ onder de noemer black metal geplaatst omdat dit de normale habitat van de leden is, maar Sarke bestrijkt natuurlijk een veel breder muzikaal spectrum. Anderhalf jaar na voorganger ‘Bogefod’ is men al klaar met de opvolger die het verstrijken der tijd als hoofdthema heeft. Vocalist Nocturno Culto (Darkthrone) en componist Sarke hebben intussen deze outfit uitgebreid met vier andere leden.

De acht nieuwe songs bevatten ook veel elementen van klassieke heavy metal, zoals zeer melodieuze, mooie gitaarsolo’s, orkestrale arrangementen in sommige songs en vooral een black ’n roll feel dat men bijvoorbeeld ook aan een band als Vreid toedicht. Het titelnummer opent vlot rockend, natuurlijk met de schuurpapieren, maar verstaanbare zang van Culto. Die is steeds eerder verkondigend. Hier ontwaren we al een aanstekelijke melodie in het gitaarwerk en ook een vurige solo. ‘Dagger Entombed’ heeft statige orkestratie als een begrafenisstoet, maar het zijn vooral de straffe riffs die de basis van elk nummer maken. Je zou ‘Age Of Sail’ bijna classic rock kunnen noemen met zijn prachtige zwevende gitaarsolo’s en gesproken fragment. Nog een kanjer is ‘Jutul’ waarin Nocturno de zanglijnen deelt met zangeres Lena Fløitmoen en dat pakt goed uit. Dit gebeurt op een monumentaal fundament van zwaar galmende doom riffs waardoor een zekere logheid ontstaat. Ook vrij doomachtige riffs in ‘Punishment To Confession’ trouwens, maar ook rondcirkelende progstructuren en excellent gitaarwerk om de schorre kraai zang van Culto te ondersteunen. Na het uptempo rockende ‘Knifehall’ is de uitsmijter ‘Evolution And Fate’ een imposante ode aan het universum met een tekst die me erg aanspreekt. Er komen semiakoestische gitaarstukken in voor, ook enige orkestratie, maar vooral een gevoel van epische grandeur heerst, eigen aan het universum. Een knappe solo vormt de uitgeleide. Een album van sterke persoonlijkheden die het niet nodig heeft om in een bepaald vakje geduwd te worden!