RAM - Rod

RAM - Rod

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met hun vierde langspeler ’Svbversvm’ leverden de Zweedse heavy metal tirannen van RAM twee jaar geleden hun sterkste album af en bewezen tot de top van het genre te horen. Ik ben zo hard uit mijn bol gegaan met die plaat dat ik dat ding tot – voor mij – dé plaat van 2015 op heavy metal gebied uitriep, en die mening blijft onveranderd.

Met ‘Svbversvm’ in het achterhoofd was ik uiteraard erg nieuwsgierig naar de opvolger, en ook of men die plaat kon evenaren, laat staan overtreffen. Laat ik maar vooropstellen dat dat niet het geval is. Laat ik ook meteen zeggen dat dat niet aan de nummers ligt die ‘Rod’ herbergt. Maar later meer daarover. Wees dus gerust want de muzikale koers waar de om bekend staat is onveranderd gebleven, en ‘Rod’ is wederom één brok pure, ouderwetse, diep in de jaren tachtig-gewortelde heavy metal, en vooral op en top RAM! Dit album is opgedeeld in twee hoofdstukken, waarvan één de A-kant van de LP vertegenwoordigt en de ander kant B. De plaat gaat krachtig van start met ‘Declaration Of Independence’, die meteen alle RAM-kenmerken bevat en uiterst herkenbaar is. Met ‘On Wings Of No Return’ krijgen we een heerlijke speed metal knaller, en ook ‘A Throne At Midnight’ is behoorlijk aan de stevige kant. ‘Gulag’ daarentegen is een zware, duistere stamper en klinkt behoorlijk episch. Alle vier tracks zijn echter sterk en de stemming zit er goed in.

Op kant B van het album laat men zich van een andere kant kennen. Hier krijgen we namelijk voor het eerst een conceptverhaal “Ramrod The Destroyer”, die verdeeld is over zes hoofdstukken (waarvan een intro, een intermezzo en een outro). De intro ‘Anno Infinitus’ creëert een futuristische, post-apocalyptische sfeer die de nieuwsgierigheid meteen opwekt. Na deze opbouw slaat het magnifieke ‘Ignitor’ in als de spreekwoordelijke bom en zit je automatisch met volle kracht te headbangen. De song wordt telkens afgewisseld met snelle, hakkende en galopperende riffs die je nekspieren geen moment rust gunnen. Ook zanger Oscar Carlquist komt hier volledig tot zijn recht en gooit met zijn sterke stem en zijn aanvallende manier van zingen extra olie op het vuur. De daaropvolgende ‘The Cease To Be’ is echter van een heel ander koek; dis is één van de meest epische stukken die we ooit van RAM hebben gehoord. Wat bij de rustigere, bijna ballade-achtige stukken van deze song opvalt is hoe open en gevoelig Carlquist zingt. Daarmee bewijst de man veel meer in zijn mars te hebben. Na de korte intermezzo ‘Voices Of Death’ explodeert de plaat nog één keer met ‘Incinerating Storm’; een adembenemende snelle heavy metaller in het straatje ‘Painkiller’, en één van de snelste song van RAM ooit. Hier gooit ook Carlquist alle remmen, gaat flink tekeer met zijn hoge sirenes waar zelfs Halford jaloers op zou worden, en bezorgt een flinke dosis kippenvel. Met het post-apocalyptische 'Ashes' (die mij enigszins doet denken aan de soundtrack van ‘Terminator 2’) komt het hoofdstuk langzaam tot een einde.

Zo! Zoals u ziet ben ik behoorlijk onder de indruk van deze ‘Rod’, die absoluut een sterk en goed-doordacht werkstuk is. Dit is RAM op zijn best en de kapiteins gitarist/hoofdcomponist Harry Granroth en Carlquist en hun kompanen laten nogmaals zien hoe echte heavy metal hoort te klinken. Maar om terug te komen op de vraag waarom ‘Rod’ diens voorganger niet heeft kunnen overtreffen; zoals gezegd heeft dat niks met het materiaal zelf te maken. Dat heeft puur te maken met de productie, die niet zo sterk is als die op ‘Svbversvm’! Ik weet niet of men geneigd heeft om de boel ouderwets te laten klinken, maar op een of ander manier klinkt de sound niet helemaal af en ietwat schel en ruisend. En of dat aan mijn digitale promo ligt betwijfel ik. In ieder geval is dat verdomd jammer, want met een iets helderdere productie had het geheel veel meer impact gehad en was de plaat op dezelfde hoogte als diens voorganger. Maar goed, desondanks blijft ‘Rod’ een kwalitatief hoogwaardige plaat een must voor elke liefhebber van echte heavy metal.