GWAR - The Blood Of Gods

GWAR - The Blood Of Gods

Label : Metal Blade | Archiveer onder punk / hardcore

Nima : Oh jee, daar gaan we weer. De Horror-Muppets der Metaal zijn weer terug. Al meer dan dertig jaar terroriseren de in monsterspakjes-gehulde Amerikanen de scene met hun smerige, bloederige maar ook humoristische imago. Alhoewel ik zeker respect voor ze heb en sommige van hun stevigere werk wel kan waarderen, is dit nooit mijn band geweest. Zelfs als liefhebber van ongewone en extreme imago’s en een goed gevoel voor humor (al zeg ik het zelf) heb ik deze band nooit begrepen. Eerlijk gezegd vond ik ze zelfs als een jonge, rebelse tiener behoorlijk debiel. Los daarvan was de muziek over algemeen gewoon niet interessant genoeg en wist ik dat ze het meer moesten hebben van hun imago dan van hun muziek.

Bij GWAR heb ik altijd het idee dat ze geen duidelijke richtlijnen hebben en gewoon doen waar ze op dat moment zin in hebben. Daar is uiteraard niks mis mee, maar als luisteraar, en vooral als iemand die “hokjes” kan waarderen, irriteert het mij dat ik bij deze band nooit weet wat ik bij een nieuw album kan verwachten. Zo vond ik de vorige plaat ’Battle Maximus’ dankzij diens extreme, thrashy karakter een aardig sterk en was enthousiast over de nieuwe langspeler, ‘The Blood Of Gods’. Helaas is dit niet het album geworden waar ik op had gehoopt, wat een voortzetting van diens voorganger zou zijn geweest. Alhoewel we hier regelmatig thrashy stukken voorbij horen komen, is ‘The Blood Of Gods’ meer een punk n’ roll plaat geworden, die enigszins teruggrijpt naar het negentigerjarenwerk van de band. Ook die rare stemmetjes en onverwachte wendingen en het onsamenhangende karakter die de meeste platen kennen is hier sterker aanwezig dan op de voorganger. Uiteraard komt men regelmatig met behoorlijk pakkende stukken, maar voor mij heeft het geheel te weinig interessants om de plaat zonder ergernis uit te zitten. Het is in ieder geval wel typisch GWAR! Diegene die de band kunnen waarderen zullen dus ook hiermee uit de voeten kunnen, en vooral de oudere fans zullen eer waarschijnlijk van smullen. Maar ik pas.