Chronus - Chronus

Chronus - Chronus

Label : EMP Label Group | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Chronus is een band uit Scandinavië, waar verder njet veel informatie over te vinden is. Het gaat om een viermansformatie waarvan de zanger/gitarist zichzelf ‘The Baron’ noemt. Ik vind het prima. De geheel in het wit gestoken man is ook wel het boegbeeld van de band. Volgens mij hebben we hier te maken met (gelijknamige) debuut van Chronus en ik moet zeggen dat het best een lekker album is.

De band grijpt nadrukkelijk terug naar vervlogen tijden. Een portie classic metal dus, een beetje in het straatje van Ghost (luister naar het beste nummer van album ‘Rapture’). Met dien verstande dat Ghost was heavier is, Chronus wat melodieuzer en dat het songmateriaal van Ghost ook van een hoger niveau is. Maar vrijwel alle nummers op dit album zitten goed in elkaar en zijn perfect opgenomen. De gitaarsolo’s liggen lekker in de mix (‘Setting Sun’) , de zang van The Baron is prima (hoewel niet bijzonder) en de ritme sectie kwijt zich prima van haar taak. In de bijgeleverde bio wordt gemeld dat invloeden van Gojira en Mastodon te horen zouden moeten zijn, maar neem van mij aan: die hoor je niet. In de verste verte niet zelfs. Chronus is veel minder heftig dan dergelijke bands. En dat de vocalen van The Baron een mix zouden zijn van Ozzy Osbourne en Brent Hinds (Mastodon) is ook een grap: beide stemmen hoor ik totaal niet terug. Neemt niet weg dat dit een prettig album is om naar te luisteren: vrij degelijke, klassieke metal met een modern geluid. Best lekker derhalve. Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom er maar acht nummers op dit album staan, waarvan er twee korte instrumentaaltjes zijn van een minuut? Vreemd.