Betontod - 1000 Live

Betontod - 1000 Live

Label : Arising Empire | Archiveer onder punk / hardcore

Wim S. : Een album van Betontod recenseren is geen straf. Om twee redenen welteverstaan. Allereerst speelt de band (h)eerlijke punk en ten tweede weet je op voorhand al wat je voorgeschoteld gaat krijgen. De uit Rheinberg afkomstige band speelt al jaren dezelfde maatschappelijk geëngageerde punk, zowel op hun albums als tijdens de ontelbare live concerten van de heren. De albumtitel spreekt voor zich: op 17 december 2016 speelde de band haar 1000ste live optreden! Ik heb die ook een paar mee mogen maken en hoewel ik bepaald geen liefhebber ben van punkmuziek, heb ik voor Betontod toch wel een zwak.

Op de een of andere manier hoor je bij deze mannen dat het echt is. Ze spelen met hun hart. En met hun ziel. Met hun hele hebben en houden. De riffs zijn simpel (zoals dat hoort) maar retestrak en dat geldt evenzeer voor de soms machinaal klinkende ritmesectie. Maar het zijn vooral die fantastische teksten die de band uniek maken wat mij betreft. Ze hebben een hele vracht vrolijke meezingers met geweldige teksten als ‘Keine Popsongs’(met een tekstregel als: ‘Wir spielen keine Popsongs, wir lieben nur die harte Melodie’) of liedjes die gaan over bier drinken. Stuk voor stuk tracks die ervoor zorgen dat je gaat zingen, springen of wat dan ook. Je moet wel een ontzettende saaie lul zijn als je daar bij een live optreden niet helemaal in mee gaat. Maar zoals gezegd, de band is zeker ook maatschappij kritisch getuige songs als ‘Freiheit In Ketten´ of ´Kinder Des Zorns´. Heel gevat, heel poëtisch eigenlijk. En op onnavolgbare wijze vertolkt door de sympathieke frontman Oliver Meister. Het heeft verder weinig zin om alle tracks te gaan bespreken. Er staan op deze dubbelaar maar liefst 23 nummers, nummers die bewijzen dat Betontod nog steeds een meer dan relevante live act is. Volgens mij is er ook een DVD van dit optreden (opgenomen in Düsseldorf) maar ik heb alleen de CD’s toegestuurd gekregen. Laten we hopen dat de band nog een tijdje doorgaat.