Samsara Circle - The Dark Passenger

Samsara Circle - The Dark Passenger

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Cedric : Samsara Circle uit Düsselfdorf klinkt ook echt op en top als een Duitse band. Dat bedoel ik zeker niet neerbuigend, want kwalitatief is dit nieuwe album absoluut niet slecht te noemen. Het is echter de overduidelijke metalcore basis in de muziek dat echt Duits aanvoelt, een land waar dit genre nog mateloos populair is. De band werd opgericht in 2010 en na een hele hoop optredens, bezettingswissels en een debuutplaat in 2014 is men nu klaar om ‘The Dark Passenger’ aan het publiek voor te stellen.

Deze nieuwe plaat klinkt modern en bevat een goede mix tussen strakke metal(core) riffs, lichte nu-metal referenties en elementen uit de pop/rock hoek. Soms klinkt het alsof de band bestaat uit fans van Heaven Shall Burn, Life Of Agony, Crowbar, Godsmack en Killswitch Engage, waardoor de muziek meer dan genoeg afwisseling bevat. Men maakt gelukkig slechts sporadisch gebruik van de typische breakdowns, zoals je die wel vaker in metalcore hoort. In plaats daarvan springt men muzikaal vlot over van hardcore riffs naar melodieuze thrash, strakke gitaarsolo’s en klassieke metalriffs.

Vooral de stem van zanger Olli vind ik de grootste troef van Samsara Circle. Goede screamers en grunters kom je wel vaker tegen in dit genre, maar Olli is vooral ook zeer overtuigend in zijn cleane zang. Aanvankelijk dacht ik na het horen van de eerste noten op ‘The Dark Passenger’ dat ik hier te maken ging hebben met weer een saaie en matige metalcore release, maar naarmate de plaat vorderde kon ik niet anders als toegeven dat de band veel interessanter klinkt dan menig collega’s in het genre. Luister maar eens naar ‘Pale Waters’ of de titeltrack ‘The Dark Passenger’ bijvoorbeeld, nummers waarin de band een zekere volwassenheid laat horen dat je maar zelden tegenkomt in dit genre. Tijdens het beluisteren van de titeltrack moet ik zelfs soms denken aan een band als Katatonia.

Voor al wie, net als ik, dacht dat het metalcore genre enkel nog bestond uit saaie en voorspelbare bands zou ik zeker aanraden om ‘The Dark Passenger’ te beluisteren. Wereldschokkende muziek zal ik het zeker niet noemen, maar de jongens van Samsara Circle laten alvast horen dat er nog bands in dit genre rondlopen die verder kijken dan de platgetreden paden. Brutaliteit, melodie en goede songs werden succesvol samengebald op ‘The Dark Passenger’, een plaat dat deze jongens hopelijk de nodige (verdiende) kansen zal geven.