YLVA - Meta

YLVA - Meta

Label : Pelagic Records | Archiveer onder post rock / post metal

Cedric : Elk jaar opnieuw zorgt de aankomende winter voor een hoop goede releases binnen het donkere spectrum van de stevige gitaarmuziek. Daar kan je zonder twijfel ook het debuutalbum van het Australische YLVA aan toevoegen. De zes nummers op ‘Meta’ staan garant voor ongeveer drie kwartier beukende post metal, drie kwartier prachtige muziek met voldoende rauwheid om heel de plaat lang te beklijven.

De band slaagt er in om de beklijvende riffs en screams van Amen Ra te koppelen aan de donkere en rauwe sferen van bands als The Ocean, Cult Of Luna, We Made God en Neurosis bijvoorbeeld. De post metal op ‘Meta’ staat bol van de referenties naar sludge en doom waardoor de muziek nog net dat extra tikkeltje kracht in zich heeft. Zo is ‘Sting In The Air’ een mooi voorbeeld van een nummer waarin de band speelt met contrasten en sferen. ‘Metadata’ is dan weer een song dat stevig en bruut uit de startblokken schiet om regelmatig even gas terug te nemen, de luisteraar naar adem laat happen, om die dan weer zonder genade een muzikale vuistslag in het gezicht te verkopen.

Naar post metal normen zijn de meeste songs op ‘Meta’ vrij compact te noemen. Enkel het prachtige ‘The Fall’ duurt langer dan tien minuten. Deze song bouwt echt lekker op naar een midtempo beukende climax en roept door de repetitieve ondertoon een bijna ritualistische atmosfeer op. ‘Meta’ heeft echter meerdere luisterbeurten nodig om volledig tot zijn recht te komen, tot alle lagen van de muziek zich blootgeven aan de luisteraar, maar eens dat gebeurt zal dit album je niet meer loslaten.
YLVA bewijst met deze eerste plaat dat men klaar is om de post metal wereld te betreden, en daar zullen ze zonder enige twijfel de nodige fans aan overhouden. Het blijft me verbazen hoeveel goede bands er in dit genre tevoorschijn blijven komen, maar YLVA steekt er naar mijn gevoel met kop en schouders bovenuit. Dit is absoluut een band om te volgen, want als men kwalitatief deze koers blijft verderzetten ziet de toekomst voor deze Australiërs er alvast zeer rooskleurig uit.