Witchery - I Am Legion

Witchery - I Am Legion

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Sicktus : Tussen ’Witchkrieg’ (2010) en ’In His Infernal Majesty’s Service’ (2016) zat ruim zes jaar, tussen ‘IHIMS’ en ‘I Am Legion’ zit slechts een jaar. ‘IHIMS’ was eigenlijk vooral een cadeautje van de band aan zichzelf, ter ere van hun twintigjarig bestaan. Het kwintet was na de release zelf erg tevreden met het album en ook de reacties op ‘IHIMS’ van publiek en pers waren lovend. Blijkbaar gaf dit de band een hernieuwde dosis energie, want nog geen jaar later is Witchery alweer terug aan het front en is ‘I Am Legion’ een feit. Het kan verkeren! Dat is uiteraard alleen maar prettig, want: meer Witchery! And that’s a good thing.

De nieuwe boost aan energie en passie is hoorbaar op het album. Na anderhalf intro trapt Witchery af met waar ze goed in zijn: instant pakkende, heerlijk groovende, stampende, zweterige deathrash’n’roll, vol lekkere leads. In vergelijk met de voorgangers is ‘I Am Legion’ misschien iets meer gefocust op slepende, zwaar aangezette, midtempo tracks en bevat het net ietsje minder (maar nog voldoende) tracks die simpelweg stevig doortimmeren. Ook voelt ‘I Am Legion’ zo nu en dan bijna als een conceptplaat, door het verhalende karakter van de songs. Wat je overigens als een compliment voor de pakkende en gevarieerde songwriting mag opvatten. Of het nou het dreigend aanzwellende ‘Welcome, Night’, het flink doorrammende maar kneiterpakkende ‘Amun-Ra’, het direct meebrulbare ‘True North’, stamper ‘A Faustian Deal’ of een willekeurige andere track op ‘I Am Legion’ is: Witchery klinkt in optima forma. Puike plaat weer!

Nabrander 1: De line-up is sinds vorig jaar niet veranderd, dus Witchery bestaat nog altijd uit Patrik Jensen (o.a. The Haunted, ex Seance) en Rikard Rimfält (Seance) op gitaar, Sharlee D’Angelo (Arch Enemy, Mercyful Fate) op bas, Angus Norder (Nekrokraft) op zang en Chris Barkensjö (LIK, ex Kaamos) op drums. Voeg daar nog gastbijdragen van Hank Shermann (Mercyful Fate), Mike Wead (King Diamond) en Nicholas Barker (Lock Up) aan toe en je hebt een fraai rijtje, me dunkt!

Nabrander 2: Terugkerende Witchery bonusvraag: bonustracks? Ja, twee, ‘Ragnarök’ en ‘Apex Ghoul’. Geen idee hoe ze klinken, want ze zitten voor de verandering weer eens niet bij de promo.