Warcry - Donde El Silencio Se Rompió...

Warcry - Donde El Silencio Se Rompió...

Label : Jaus Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De geschiedenis van deze Spanjaarden gaat terug naar 1992! In de jaren negentig is de band echter tot twee keer toe uitelkaar gegaan en verder dan een demo is men niet gekomen. In 2001 is de band nieuw leven ingeblazen en is men serieus aan het werk gegaan. Anno 2017 zijn we aanbeland bij de negende langspeler.

Deze band vond ik tot aan de zevende langspeler niet meer dan een middelmatige, maar best aardige power metal band. Niet dat men kwalitatief slecht was, integendeel, maar de nummers waren simpelweg te anoniem en niet interessant genoeg om echt indruk te maken. Mijn mening veranderde echter met de vorige langspeler, ‘Immortal’(2013). De heren hadden hun sound en stijl enigszins geüpgrade en gingen iets progressiever te werk. Op dat album liet de band een nog professioneler kant van zich horen en maakte voor het eerst een sterke indruk. Op ‘Donde El Silencio Se Rompió...’ (‘Waar de stilte werd gebroken…’) gaat men gelukkig op dezelfde voet verder en komt met melodieuze, progressieve power metal die doet denken aan latere Edguy en Tierra Santa, maar ook latere Angra, Almah, Shaman en soortgelijke progressieve power metal acts.

De muziek heeft een lekker bombastische lading en een zekere groove over zich die behoorlijk pakkend klinkt. Ook heeft Warcry in tegenstelling tot de meeste acts in dit genre geen hooggestemde, “zoetsappige” zanger in de gelederen. Vocalist Victor García heeft een diepe, ietwat schorre stem die niet alleen perfect bij de muziek past, maar het geheel (hoe vreemd het ook uitgedrukt is) meer volwassen laat klinken. De beste man zingt bovendien met veel gevoel, en alhoewel ik geen idee hebt wat hij zingt (daar alles in het Spaans wordt gezongen) is het duidelijk dat hij vanuit het hart zingt. Daarnaast heeft de band een mooie, dromerige sfeer gecreëerd die eveneens pakkend is en je gedurende driekwartier weg laat slepen. De songwriting is, net zoals op ‘Immortal’, van een hoog niveau, er wordt uitstekend gemusiceerd, de plaat kent een prima productie, en is de verpakking gewoon prachtig. Alles bij elkaar is ‘Donde El Silencio Se Rompió...’ een kwalitatieve en mooie power metal album, die de fans van het genre zeker zal aanspreken.