Tyfon's Doom - Emperor's Path

Tyfon's Doom - Emperor's Path

Label : Gates Of Hell Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Tyfon’s Doom is een eenmansformatie rondom een zekere Tommy Varsala, die eerder een demo en een EP heeft uitgebracht (beide mij onbekend). Deze maand komt de Finn met zijn eerste langspeler. Voor zijn debuut heeft hij echter ook drummer Cederick Forsberg (Blazon Stone, Rocka Rollas, Cloven Altar) ingeschakeld. Varsala zelf neemt de rest van de instrumenten, alsmede de vocalen voor zijn rekening. Ook heeft hij de productie in eigen hand genomen en voor het coverartwork gezorgd!

Zoals gezegd was ik voorheen niet bekend met deze band, maar wat ik op ‘Emperor’s Return’ hoor valt mij absoluut niet tegen. De muziek is het beste te omschrijven als ouderwetse, epische heavy/speed metal. Met de sterke opener, ‘Tyrant’s Scepter’, wordt de plaat erg krachtig ingeluid. Sterke, ontzettend pakkende riffs en veel drijfkracht grijpen je onmiddellijk bij de strot en doen het hoofd goedkeurend op een neer gaan. Een naam die mij snel in de kop schiet is Ironsword. Naarmate de plaat voorwaarts galoppeert komen ook de invloeden van, en de sfeer die mij doet denken aan bands zoals Manilla Road, Cirith Ungol, Clenched Fist, Omen, Battle Roar, maar ook Running Wild en consoorten voorbij. Echter kun je het niet over traditionele heavy metal hebben zonder invloeden van Iron Maiden, en als het op episch aankomt is de naam Bathory hier dominant. Wat dat betreft is Crom ook een aardig referentiepunt. Fans van het genre kunnen dus weer in het harnas en zicht klaar maken voor de strijd.

Ik moet zeggen dat Varsala het erg goed voor elkaar heeft gekregen om de juiste sfeer te creëren en je van begin tot eind geïnteresseerd en gefocust te houden. Op instrumentaal gebied maken beide heren een sterke indruk en laten weinig te wensen over. Op vocaal gebied roept Varsala wel wat vraagtekens op, daar hij een eigenaardig stemgeluid heeft wat niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Hij klinkt als een kruising tussen Lemmy, Tan (Ironsword), Mike Leprosy (Iron Curtain), Dan Montironi (Insane) en Quorthon. Zijn stem past echter prima in het geheel en brengt juist dat epische meer naar voren. En geeft toe, Bathory was ook niet hetzelfde geweest zonder Quorthon’s eigenaardige zang, niet waar?

Alles bij elkaar is ‘Emperor’s Return’ misschien geen topper in het genre, maar wel een sterk en overtuigend debuut. Varsala verdient daarnaast niet alleen veel respect voor zijn instrumentale prestatie en songwriting vaardigheden, maar ook voor de prima productie en het artwork. Dus nogmaals; fans van epische heavy metal kunnen in het harnas, en ten strijde. Ik hoop dat Tyfon’s Doom ooit uitgroeit tot een volwaardige band, zij het met sessiemuzikanten, want dit wil ik live zien.