Trollech - Každý Strom Má Svůj Stín

Trollech - Každý Strom Má Svůj Stín

Label : Ketzer Records | Archiveer onder black metal

Nima : Over Trollech kun je zeggen wat je wil, maar niemand kan ontkennen dat deze Tsjechen volhouders zijn. De band is al sinds 1999 actief en ondanks de vele – maar soms ook onterechte – kritieken brengt men met enige regelmaat nieuw materiaal uit. Persoonlijk heb ik daar respect voor. Zelf vond ik deze band eerlijk gezegd nooit een hoogvlieger, en was ook zeker niet te spreken over alle releases, maar toch wist men vaak de juiste snaar te raken en te overtuigen met hun black/pagan metal.

Na de pure black metal plaat, ’Vnitrní tma’, was ik benieuwd naar de richting die men op de zevenden langspeler, ‘Každý Strom Má Svůj Stín’ (Elke Boom Heeft Zijn Eigen Schaduw) zou inslaan. En laat ik maar gelijk zeggen dat de mannen naar mijn mening hun beste album tot nu toe hebben uitgebracht. Verwacht echter niks spectaculairs of verrassends, want wat we hier hebben is simpelweg black metal in de stijl die vooral in de (mid- en eind-) jaren negentig populair was. Ik moet regelmatig denken aan de sfeer van albums zoals ‘Nemesis Divina’ (Satyricon), ‘Fra Underverdenen’ (Kampfar), ‘Evil 1999’ (Tulus), ‘The Cainian Chronicle’ (Ancient), de eerste twee Dimmu Borgir en Mactätus albums, en ga zo maar door. Het niveau van die bands/albums wordt weliswaar niet gehaald, maar de band heeft een heerlijk duistere sfeer neergezet, die ook nog eens lekker nostalgisch klinkt.

Alhoewel ik niet alle stukken even overtuigend vindt kan het totaalplaatje mij absoluut bekoren. Vooral in de snellere songs zoals ‘Císařská rokle’, ‘Přilož dlaň listopad’, ‘Šat stromů’ weet de band behoorlijk te overtuigen. Op instrumentaal en vocaal niveau is het geheel ook dik in orde, en daarnaast heeft de plaat precies de juiste sound meegekregen. Datzelfde geldt ook voor de (mijn inziens) mooie hoes, die prima bij de muziek past. Alles bij elkaar een prima album die bij de fans van duistere, atmosferische, 90s black metal zeker in de smaak zal vallen.